• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Eketånga/Alet i Halmstads kommun, Hallands län. Det pågår en kraftig brand i gamla Äventyrslandet. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Halland.

Postnord har otillräcklig bemanning, konstaterar tillsynsmyndigheten PTS. Foto: TT

Ny rapport: Postnords bemanning fortfarande sårbar

Uppdaterad
Publicerad

Postnords bemanning är fortfarande för sårbar, vilket gör att bolaget ibland tvingas ställa in rundor och att hushåll får fel post. Det konstaterar Post- och telestyrelsen (PTS) som under hösten har gjort tillsynsbesök runt om i landet.

– Det är för tidigt att säga om man kan komma tillbaka till normala kvalitetsnivåer, säger Sten Selander på PTS.

I somras lade Post- och telestyrelsen fram en studie, där myndigheten pekade på stora brister med den svenska posthanteringen sedan drygt ett år tillbaka.

I höstas larmade PTS om att Postnords brevdistribution aldrig hade fungerat sämre, sett till andelen A-postbrev som kommer fram i tid. Även klagomålen på bolaget hade ökat markant. Fackförbundet Seko vittnade om toppstyrning, felsorterade brev och otillräcklig bemanning.

Poststrulet

Läs mer: PTS: Postnord har aldrig fungerat sämre

Läs mer: Seko anklagar Postnord för toppstyrning

Enligt PTS berodde problemen på att Postnord har genomfört stora förändringar samtidigt för att försöka anpassa kostnaderna när antalet brev minskar. Bolaget har ökat den automatiska brevsorteringen, tagit fram ett nytt koncept för utdelning och samordnat brev- och paketdistributionen.

Tillsynsbesök under hösten

Under hösten har PTS gjort tillsynsbesök på åtta av Postnords utdelningskontor runt om i landet. Myndigheten konstaterar att det fortfarande finns brister och att enheterna har kommit olika långt med åtgärdsarbetet.

Bemanningsproblemet sticker ut som det stora problemet. Postnord har svårt att behålla personal eftersom arbetet upplevs för fysiskt krävande, dessutom saknas en tydlig strategi för hur man ska säkra bemanningen vid semester och sjukfrånvaro. Lokalt har bolaget tvingats ställa in turer på grund av för låg bemanning.

– Adekvat bemanning vid oförutsedda händelser är ett stort problem, det är att svårt rekrytera folk till brevbäraryrket i storstäderna. Långsiktigt försöker man komma till rätta med problemen genom att utveckla teknik som kan avlasta brevbärarna, säger Sten Selander, chef för postavdelningen på PTS.

Oklart om åtgärderna tillräckliga

Även maskinsorteringen brister. I Sundsvall får vissa mottagare fel post varje dag på grund av felsortering, i Kungälv har det förekommit att all post på en brevbärarrunda försvunnit och i Gävle måste posten ibland sorteras om manuellt. Postnord tror inte att sorteringsmaskinerna kan bli bättre, utan att brevbärarkontoren måste bli bättre på att sköta sina register.

PTS konstaterar också att hantering och uppföljning av klagomål kan förbättras, men myndigheten har svårt att bedöma om arbetet går framåt eftersom Postnord nyligen har infört nya rutiner.

Fortfarande många klagomål

Sammantaget anser PTS att det är för tidigt att säga om Postnord har vidtagit tillräckliga åtgärder för att komma till rätta med sina problem.

– När vi är ute på besök ser vi att det pågår ett arbete i rätt riktning. Men det är för tidigt att säga om man fullt ut kommer att kunna återkomma till det som tidigare var normala kvalitetsnivåer och om de uppfyller de krav man kan ha anledning att ställa.

Läs mer: Här kastar chauffören in paketen i postbilen

PTS får fortfarande in en hel del klagomål på både Postnord och konkurrenten Bring Citymail.

– Vi har en pågående dialog och har nyligen haft möte med bådas ledningar. De verkar ta problemen på allvar.

Postnord kommenterar

Postnords distributionschef Erika Ahlqvist skriver i en kommentar till rapporten:

”Det är roligt att de uppmärksammar det minskade antalet synpunkter. Vi ser ju i vår kvalitetsmätningar att vi stadigt förbättrar oss och att vi är på rätt väg. Men vi är inte nöjda förrän vår kunder är nöjda. Vi kommer att fortsätta utvecklas och förändras för att möta den ökande e-handeln och mottagarens nya behov och arbetar för att göra det utan störningar.

Klagomålen har tredubblats

Under 2016 fick PTS in 2.520 klagomål på posthanteringen, vilket är en ökning med 197 procent jämfört med 2015 då myndigheten noterade 850 klagomål.

2.076 av klagomålen rörde Postnord. Övriga klagomål handlade främst om Bring Citymail, och ett fåtal om de övriga mindre operatörerna.

1.033 klagomål (41 procent) handlade om felutdelade, saknade eller försenade försändelser.

301 klagomål (12 procent) berörde paket, inklusive rekommenderade.

Källa: PTS

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Poststrulet

Mer i ämnet