I fjol fick bolaget Telephon Sverige AB hård kritik i SVT:s stora säljgranskning. Rader av äldre personer kände sig pålurade långa företagsabonnemang som de inte ville ha, och Konsumentverket valde så småningom att hjälpa en konsument i domstol mot bolaget.
Kunderna fick ny operatör
Tidigare i år fick Telephons kunder besked om att bolaget avslutar sin telefonverksamhet i Sverige. Telephon har sedan dess bytt namn – till ett byggbolag – och styrelseledamöter.
Kunderna togs över av något som först hette Telefem, ett varumärke som dock fick bytas ut efter protester från en existerande operatör. Tele15 är inget eget bolag utan drivs av callcenterföretaget Speaker ltd.
”Vi gjorde då inte tillräckligt med research inför valet av namn och valde då 'Telefem'” skriver Tele15:s Dennis Karlsson i ett mejl till SVT. Varken han eller någon annan bakom Tele15 vill ställa upp på en inspelad intervju. ”För att undvika missförstånd sköter vi eventuella presskontakter via e-post”, skriver man.
Medarbetarna finns inte på riktigt
På sin hemsida marknadsför man sig under rubriken ”Om oss” med en förtroendeingivande bild av ”Louise, Jens, Martina och Patrik”, men när SVT efterfrågar dessa personer visar det sig att de inte existerar.
Däremot hittar vi både bilden – och namnen! – på andra platser på nätet. Bilden har bland annat använts av ett byggbolag, ett trädgårdsföretag – och en hönsbytardag!
Symboliska medarbetare
Dennis Karlsson kommenterar bilden i ett mail till SVT:
”Huruvida Louise, Jens, Martina och Patrik finns på riktigt kan vi ej svara på. Dock så har vi inga anställda som heter så. Bilden skall tolkas symboliskt och framföra den anda vi vill förmedla med Tele15, nämligen en engagerad operatör som genom fokus och arbetsmoral verkar för enkelhet och låga priser.”