Thore Eriksson har satsat på att utbilda sig till musiklärare, och jobbar i dag på Nytorpsskolan i Salem, ett jobb han stortrivs med. Förutom tre års studier vid Stockhlms musikpedagogiska institut har han fler högskolepoäng i sång, sammanlagt 274.
Men i och med reformen med lärarlegitimation blev han från en dag till en annan obehörig.
Utbildning räcker inte
Utbildningen för honom och hundratals, kanske tusentals, andra musiklärare har inte bedömts räcka för en legitimation. Nu måste han och andra återigen sätta sig på skolbänken för att läsa in moment som saknas om de vill kunna ha en anställning och jobba vidare.
Samtidigt kan fritidspedagoger få behörighet i musik upp till sexan efter att ha kompletterat sin utbildning med att läsa 7,5 poäng, vilket motsvarar en kvarts termin.
”Känns inte bra”
– Fritidspedagogerna gör ju ett fantastiskt jobb i sin profession, säger Thore Eriksson. Men det känns inte bra. På sju och en halv högskolepoäng lär man sig inte ens allt som årskurs sex ska kunna, och man kan ju inte undervisa eleverna och inte kunna det själv.
Thore Eriksson ska nu studera en termin på distans. Men det är ingenting han ser fram emot.
Men kan det inte göra dig till en bättre lärare?
– Nej. Jag har kollegor som redan går den utbildningen och de säger att det är inget nytt under solen. Jag har ju läst fem år på högskola och har tyckt att det får räcka.