Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

OECD: Sverige står inför en allvarlig lärarkris

Gustav Fridolin, utbildningsminister (MP), och Aida Hadzialic, gymnasie- och kunskapslyftsminister (S).

Sverige står inför en allvarlig lärarkris – både när det gäller kvaliteten på lärarna och när det gäller lärarnas status. Det konstaterar OECD i sin granskning där de riktar svidande kritik mot det svenska skolsystemet. – Tidigare var Sverige ett föregångsland, så är det inte längre, säger Andreas Schleicher, direktör för OECD:s utbildningsdirektorat på en pressträff.

Det var efter de usla resultaten för svenska elever i Pisa-undersökningen 2013 som OECD fick i uppdrag av den förra regeringen att göra en omfattande granskning av den svenska skolan. Det är alltså den rapporten som nu presenteras – och kritiken mot det svenska skolsystemet är hård. OECD pekar bland annat på att läraryrket inte lockar de unga och att lönerna och statusen måste höjas.

– Man kan tydligt se att Sverige har tappat i jämförelse med andra länder, men jag är övertygad om att Sverige kan bli bättre igen, säger Schleicher.

Färre lockas till yrket

Allt färre studenter har lockats till läraryrket och det är en utveckling som har pågått under lång tid. Dessutom har lärarna fått allt mer byråkratiska uppgifter som tar tid från själva undervisningen, skriver OECD i sin rapport.

”Svensk skola är i stort behov av genomgripande förändringar. Det behövs bland annat ett nytt, nationellt institut med uppdrag att stärka lärar- och rektorskårernas kompetens. Sverige behöver också se över lärarutbildningarna och höja kraven för blivande lärarstudenter”, skriver OECD i rapporten Improving Schools in Sweden.

Enligt OECD har det skett ett skifte i synen på lärarna i Sverige – från att de haft hög social status och där allmänheten litat på deras kompetens till att de numera ifrågasätts allt mer, konstaterar rapportförfattarna.

Skolkommissionens ordförande Anna Ekström håller med om att den svenska skolan har problem.

– Det viktigaste är att vi fokuserar på kvaliteten på utbildningen och kvaliteten på lärandet, säger hon på dagens pressträff.

Vill se attitydförändring

OECD efterlyser en attitydförändring i klassrummen:

– Generellt är svenska studenters egna förväntningar relativt låga i jämförelse med andra länder, säger Andreas Schleicher.

OECD vill att alla elever ska känna att lärarna har höga förväntningar på dem. Samtidigt måste stödet till elever med annat modersmål än svenska göras likvärdigt över landet. Det fria skolvalet måste också göras mer likvärdigt, så att alla familjer kan göra medvetna val. Kommuner bör samarbeta med fristående skolor.

Dålig löneutveckling

När det gäller lönen så tjänar en nyutbildad svensk lärare ungefär motsvarande OECD-snittet, men sen händer inte så mycket mer för den svenska läraren.

Löneutvecklingen är betydligt mindre än i många andra länder, och de högst betalda svenska lärarna tjänar ungefär lika mycket som sina kolleger i Grekland och Chile – och långt under lärarna i exempelvis Österrike, Kanada, Nederländerna och Tyskland.

”Centralisera utbildningen”

OECD har också granskat den svenska lärarutbildningen. I dag finns den på 28 olika orter och har traditionellt varit decentraliserad och utvecklats åt olika håll.

OECD menar att det är ett problem och pekar på att i Finland sker utbildningen på åtta orter. Att mer centralisera utbildningen vore rätt väg att gå, menar man.

Behövs en strategi

Också det faktum att kommuner och huvudmän ansvarar för lärarnas vidareutbildning anses som ett problem. Små kommuner har andra möjligheter att nappa på projekt och hitta pengar till detta än större kommuner. Och svenska lärare arbetar betydligt mycket mer ensamma än andra kolleger, och får inte den support och feedback som de kan behöva.

OECD uppmanar därför regeringen att utarbeta en långsiktig strategi för att locka de bästa eleverna, och se till att lärarna får vidareutbildning under hela sitt yrkesliv och att de jobbar tillsammans för att utveckla pedagogiken och bli bättre. Dessutom bör Skolinspektionen få ett större ansvar för att skolorna förbättras.

Bakgrund: OECD-rapporten

I december 2013 presenterades den senaste Pisa-rapporten, och resultatet blev en chock för de flesta. Svenska 15-åringar presterade sämre i matematik, naturvetenskap och läsförståelse.

Den gången konstaterade OECD, som ligger bakom Pisa, att skillnaderna mellan de svenska skolorna ökat. Och därefter har debatten om skolan varit intensiv.

Den dåvarande regeringen, med förre utbildningsministern Jan Björklund (FP) i spetsen, beställde då en särskild studie över det svenska utbildningssystemet. Och det är den rapporten som nu är klar.

(SVT Nyheter)

 

Här kan du läsa hela OECD-rapporten:

OECD360 SWEDEN

Pisa-rapporten 2013

Mer i ämnet