I Konsumentverkets nya rapport så kan vi se att andelen som är missnöjda av sitt köp av produkt eller tjänst över telefon, ökat från 19 till 29 procent sedan förra undersökningen 2013. Samtidigt kan man se att de som ångrar sitt köp har ökat från 57 till 73 procent de senaste tre åren.
– Dels har vi den oseriösa och aggressiva telefonförsäljningen men det är ju bara en del av det hela, i telefonförsäljning så finns det inbyggda svårigheter, menar Konsumentombudsmannen Cecilia Tisell.
”Långa och svåra avtal”
Kunskapen om hur man gör att inte bli uppringd av telefonförsäljare med hjälp av NIX har också sjunkit. De som inte vet vad NIX är har tredubblats från 5 till 15 procent. Telefonförsäljningen sker oftare till mobiltelefoner nu än vad de gjorde 2013 då majoriteten var via fast telefoni.
–Många gånger är avtalsvillkoren långa och svåra, det är mycket information, inte ens om du sitter hemma vid köksbordet så är det lätt att få en klar bild av vad du köper, säger Cecilia Tisell.
Förslag om skriftliga avtal
I en utredning som lämnades över till konsumentminister Per Bolund (MP) i fjol, lyfts skriftliga avtal fram som ett förslag på hur branschen bör regleras. Förslaget skulle sätta krav på att konsumenten bekräftar köpet efter telefonsamtalet på antingen sms, e-post eller brev. Syftet skulle vara att ge kunden en chans att titta över avtalet och vad hen köper.
När förslaget kom så svarade alla partier på en enkät om var de stod kring förslaget. Utöver Sverigedemokraterna som var emot det och Moderaterna och Centern som svarade tveksamma/vet ej så var alla andra partier för förslaget.
Partier tveksamma
Men nu har det förändrats. Av allianspartierna står i dag endast Kristdemokraterna fast vid sin tidigare åsikt kring kravet på skriftliga bekräftelser. Detta medan Moderaterna och Centern rört sig från att vara tveksamma/vet ej innan valet till att vara skeptiska nu. Liberalerna som var positiva vill inte berätta om sin ståndpunkt förrän regeringen lagt fram ett lagförslag.