Foto: TT

Pass från Migrationsverket levererades till fel person

Uppdaterad
Publicerad

Flera pass som Migrationsverket har skickat som rekommenderade brev med Postnord har skickats fel eller kommit bort. Nu överväger Migrationsverket att gå vidare med sanktioner mot Postnord.

Nio rekommenderade brev har skickats till fel mottagare. Breven innehåller pass och id-handlingar från hemländerna som skulle skickats ut till personer som nyligen blivit svenska medborgare.

– På något sätt har det gått fel hos Postnord. På något sätt har de förväxlat namn och adresser vilket innebär att det är fel person som har tagit emot handlingen, säger Mats Johansson, enhetschef på medborgarskapsenheten på Migrationsverket.

Poststrulet

Har de här passen kommit till rätta nu?

– Vad jag känner till nu är det två försändelser som inte har kunnat lokaliserats, som jag känner till nu.

Vad tycker du om att pass kommit skickats fel och kommit bort?

– Det är ju inte bra det här. Det inträffade är naturligtvis otroligt beklagligt för dem som drabbats.

LÄS MER: SVT granskar Poststrulet

Postnord har fallerat

Så vitt Mats Johansson vet är detta första gången som något liknande inträffat och han menar att det är Postnord som ”har fallerat”.

Migrationsverket säger till SVT Nyheter att de just nu tittar på vad som hänt och funderar på om de ska gå vidare med sanktioner mot Postnord.

– Att fel person får någons pass är såklart allvarligt. Vi har överlämnat det här till våra jurister. Vi får se om vi kan eller ska agera juridiskt.

”Tråkigt varje gång det händer”

Postnord menar att det är ”tråkigt varje gång det händer” men att det lyckligtvis är ovanligt att rekommenderade försändelser kommer fel eller försvinner helt.

Men enligt pressavdelningen för Postnord ingen statistik på hur vanligt eller ovanligt det är.

– Det är svårt att kommentera det enskilda fallet, men generellt är rekommenderat brev ett bra sätt för den som vill skicka någonting säkert och försäkrat, säger Maria Ibsén, pressekreterare på Postnord till SVT Nyheter.

Har du också haft problem med rekommenderade brev eller paket? Mejla tipsaoss@svt.se

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Poststrulet

Mer i ämnet