– Vår planering utgick från regeringens budgetförslag, säger Pär Gustafsson, kommunikationschef på Trafikverkets enhet för underhåll, till Göteborgs-Posten.
Den största satsningen som stoppas är spårbytet mellan Boden och Bastuträsk på stambanan genom Övre Norrland, som startade i somras efter flera urspårningar. Tågen kör fortfarande med nedsatt fart på tolv mil av sträckan, där rälsen inte hunnit bytas ut.
Sänkningar av hastigheten kan det nu bli även på andra håll där man planerat arbeten under 2015, som på Bohusbanan norr om Uddevalla och på banan mellan Vänersborg och Herrljunga i Västergötland.
I värsta fall kan trafiken stoppas helt.
– Säkerheten har högst prioritet, säger Pär Gustafsson till GP.
Geografiskt prioriteras storstadsområdena, och i andra hand stambanorna utanför dessa.
Förutom spårbyten drabbas bland annat vissa byten av kontaktledningar eller växlar, trädfällning och underhåll av tunnlar.