En majoritet av Thorengruppens skolor har brutit mot lagen när det gäller att ge eleverna den undervisning de har rätt till, det visar en granskning av skolinspektionens tillsynsrapporter sedan 2010 som SVT Nyheter har gjort.
Enligt Johan Pehrson (L) visar detta att det behövs ett helt nytt, snabbare straffsystem när det gäller friskolorna. Någonting han säger att man just nu jobbar med att ta fram i en ny friskoleutredning.
– Sköter man sig inte ska man betala direkt och det ska vara relaterat till allvaret i felet och företagets storlek, säger Pehrson.
”Ska svida direkt”
Granskningen har visat brister som att nyöppnade Thorenskolor saknat lokaler och utrustning på plats. Samt problem med schemakrockar och praktikplatser som inte håller måttet. Elever har på olika sätt gått miste om undervisning de har rätt till på 23 gymnasieskolor.
I dagsläget ges friskolorna möjlighet att rätta till fel som upptäckts innan böter döms ut. Det duger inte menar Pehrson.
– Får inte eleverna den utbildning man har rätt till då ska det svida direkt för det företag som har missköter sig, säger han.
Ska vara i relation till felen som begåtts
Böterna ska vara så pass stora att de är kännbara även för skolkoncerner som omsätter hundratals miljoner, säger Pehrson. Däremot vill han inte gå in på exakt hur mycket friskolor som missköter utbildningen ska behöva betala.
– Det får vara satt i relation till vilket fel det är, och är det grundläggande utbildning som eleverna inte har fått och riskerar deras framtid kommer det bli väldigt mycket dyrare än om det är någon mindre avvikelse som har skett, säger Pehrson.
SÅ GJORDE SVT GRANSKNINGEN
- Vi har gått igenom alla tillsynsrapporter som Skolinspektionen har genomfört på Thorengruppens alla skolor, men även tillsynen av de tre olika bolag inom Thorengruppen som äger skolorna.
- För att säkerställa att vi fått med alla rapporter har vi kontrollerat de dokument som ligger i diariet med de årsfiler som skolinspektionen sammanställer, och i det fall där något beslut saknats har vi begärt ut dokumenten hos skolinspektionen.
- Från rapporterna har vi sammanställt i vilka fall skolinspektionen utdömt föreläggande mot vite, föreläggande, anmärkning, avstående från ingripande eller där man konstaterar att inga brister finns.
- Vi har vid genomgången särskilt inriktat oss på förelägganden (med eller utan vite) som rör brister kring själva undervisningen. Oftast handlar det om att eleverna får för få lärarledda undervisningstimmar, men även att skolan inte tar ansvar för praktiken: ”arbetsplatsförlagt lärande” – APL. Eller att eleverna inte får ta del av centralt innehåll i ämnes- och kursplaner.