Sana Hiyabu och Mariam Ait Lhadj. Foto: SVT

Mariam: I den ideala skolan är alla välkomna

Uppdaterad
Publicerad

Tolv procent av barnen i Sverige lever i fattigdom, visar siffror från Rädda barnen. Därför menar organisationen att skolan måste ta sitt ansvar för att alla barn, även från socioekonomiskt svaga hem, ska få en bra utbildning.

– Den ideala skolan är en mötesplats där alla är inkluderade och välkomna, säger gymnasietjejen Mariam Ait Lhadj.

Rädda barnen presenterade en rad krav för att öka likvärdigheten i skolan, vid ett seminarium i Stockholm i dag. På senare år har likvärdigheten varit i fokus, inte minst genom resultaten i de senaste Pisa-mätningarna. Socioekonomiska faktorer påverkar svenska barns  resultat i högre utsträckning än i många andra OECD-länder.

Tolv procent i fattigdom

Likvärdigheten har minskat de senaste tio åren. Därför behövs satsningar på skolan, enligt Rädda barnen, som räknar med att tolv procent av barnen i Sverige lever i fattigdom. Fem procent lever i långvarig fattigdom, och de flesta av dem har ensamstående föräldrar eller har föräldrar som födda utomlands.

Man kräver bland annat att skolan blir helt avgiftsfri. Idag får skolor ta ut kostnader som är obetydliga någon enstaka gång. Men enligt Rädda barnen kan även små kostnader medföra att barn utestängs från till exempel utflykter.

– Alla barn har rätt att förverkliga sina drömmar, oavsett vilken bakgrund de har, säger Ola Mattson, Sverigechef vid Rädda barnen.

Två timmar lärarledd läxläsning

Rädda barnen vill också att alla barn ska garanteras minst två timmar lärarledd läxläsning varje vecka i anslutning till skoldagen. Barn behöver också få bättre tillgång till elevhälsa. 

När det gäller nyanlända kräver Rädda barnen att barn ska garanteras rätt till utbildning även under tiden som asylsökande, och i väntan på ett långsiktigt boende. Man är också kritisk till att nyanlända fastnar för länge i förberedelseklasser.

För papperslösa barn som numera har rätt att gå i skolan kräver Rädda barnen att riksdagen beslutar om ett förbud för polisen att hämta barn som ska tvångsavvisas i anslutning till skolan.

På seminariet deltog tre unga gymnasietjejer som valt att lämna sin förort för att gå i skolor i innerstaden. De vill försäkra sig om att få en bättre utbildning än vad de tror att de skulle få om de stannar och går i närmaste skola.

”Mötesplats där alla är inkluderade”

Mariam Ait Lhadj går i Norra real inne i Stockholm.

– Vi är 1.000 elever men bara två som bär sjal. Jag är en av dem, säger hon, och menar att skolan är för segregerad.

– I den ideala skolan finns en blandning av elever, och det är en mötesplats där alla är inkluderade och välkomna, säger Mariam. Det låter självklart men i vårt fall är det inte det.

Tjejerna pekar på att det kan vara förenat med svårigheter att välja skola som ligger långt från hemmet. Att till exempel köpa en terminsbiljett till tunnelbanan kan vara svårt för en familj med tajt ekonomi. Det kan vara svårt att läsa läxor i lugn och ro om man bor trångt. Och de ifrågasätter varför de, som är födda i Sverige, läser svenska som andraspråk, i stället för svenska.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.