Många har hört av sig och är arga över bristfällig posthantering. Foto: TT

Rasar mot brister hos posten: ”Ständiga problem”

Uppdaterad
Publicerad

I Örebro har Postnord meddelat att de slutar dela ut posten, brevlådorna ska enligt postbolaget påverka arbetsmiljön negativt för brevbärarna. Men Örebro-borna håller inte med om detta – och nu rasar svenskar i hela landet över postens bristfälliga hantering av deras brev.

Många har hört av sig till SVT Nyheter efter SVT Örebros rapportering om Postnords brevutlämningsstopp. De vittnat om problem med flera av postbolagen.

Birgitta, som bor i Stockholm, menar att hon ständigt har problem med att få sin post.

– Man får fel post i lådan eller så saknas post, med kostsamma konsekvenser. Har man inte grannar som är snälla och lägger posten i rätt låda, är det kört!

Birgitta berättar att hon sagt till flera gånger till brevbäraren, men att det inte blir någon bättring.

– Känns som om posten är Samhall... Och att de jobbar under sådan tidspress att de lägger fel kuvert i fel brevlåda och inte bryr sig.

Tvingas ha alla räkningar som e-fakturor

Laura, som bor i Göteborg, menar att postens service försämrats avsevärt sedan augusti.

– Jag får min post, vilket mest är tidningsprenumerationer och internetköp, en vecka senare nu än tidigare. Jag hoppas att det blir bättre när många klagar, men jag känner inga sympatier för Postnords anställda. Att dela ut post är en viktig samhällstjänst och folk förlitar sig på att posten delar ut viktig post som bankkort och myndighetsinformation.

Många av läsarna vittnar om att de inte vågar lita på att posten delar ut viktiga brev, som räkningar.

– Vi har numera tvingats ha alla fakturor vi kan som e-fakturor då vi nästan fick betalanmärkningar när vi inte fick våra fakturor. När jag ringde och klagade till Postnord var de inte ens intresserade av att notera att vi inte fått post. De säger bara att om man inte ringer inom  två till tre dagar efter man borde fått brevet så kan de inget göra. Hur ska man veta så exakt när man ska få ett brev? berättar en SVT-läsare som bor i Skåne.

”Obehagligt när posten inte kommer fram”

Birgitta vågar inte lita på posten längre och Anita missar viktig post, som räkningar, och poängterar att posten fortfarande är en viktig kommunikationsväg.

En läsare som bor på Tjörn på Västkusten menar att postgången där är väldigt dålig. Räkningar kommer inte alls, eftersänd post hamnar fel.

– När jag frågade ansvarig på postkontoret fick jag svaret att be att få räkningar via e-mail eller autogiro.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.