Höghastighetståg i Japan. Arkivbild. Foto: TT

Rätt spår kan spara 100 miljarder

Uppdaterad
Publicerad

Trafikverket kan ha beräknat priset för den nya höghastighetsjärnvägen så mycket som 100 miljarder kronor för högt, det visar en forskningsrapport från KTH som SVT tagit del av.

Dagens snabbtåg går i 200 kilometer i timmen. Men det räcker inte längre. Nu planeras det för höghastighetståg i Sverige – som ska gå i över 300 kilometer i timmen. 

Det kommer dock att kosta rejält med pengar, mest troligt uppemot 320 miljarder kronor enligt Trafikverkets tidigare beräkningar.

Höghastighetsbanan

– Absolut är det mycket pengar och det ska man inte sticka under stolen med, och det är viktigt att noga titta över detta, säger Bengt Olsson, kommunikationschef på Trafikverket.

Går att bygga 100 miljarder billigare

Att det ska behöva vara så dyrt som Trafikverket tidigare sagt, uppemot 320 miljarder kronor håller inte flera av landets ledande järnvägsforskare med om. I en rapport som kommer att publiceras nästa vecka slår de fast att det går att bygga den nya höghastighetsjärnvägen 100 miljarder kronor billigare.

– Man måste ned med kostnaden, man kan inte bygga höghastighetsjärnväg för 300 miljarder, säger Sebastian Stichel, professor och föreståndare för Järnvägsgruppen på Kungliga Tekniska högskolan (KTH).

Om det blir verklighet av planerna kommer den nya järnvägen att skära fram som en kniv genom det svenska landskapet. Den ska gå från Stockholm till Göteborg och Malmö.

Räls på krossad sten lika bra

Men bara genom att välja en annan typ av spårkonstruktion än vad som tidigare räknats på så går det att spara enorma summor, menar forskarna på KTH.

– Vi tror bestämt att man kan komma ned betydligt med kostnaderna och vi tror också att nyttorna kan vara underskattade, säger Sebastian Stichel.

Istället för att lägga rälsen på stora betongblock visar rapporten från KTH att det går minst lika bra att bygga som man gör i dag och fortsätta lägga räls på krossad sten.

– Vi tittar över det här. Kan vi få det på ett bra och billigare sätt så har vi inget emot det, säger Bengt Olsson, kommunikationschef på Trafikverket.

Höghastighetsjärnvägen

Tågen ska kunna köra i hastigheter upp till 320 kilometer i timmen. Sträckan Göteborg till Stockholm ska ta två timmar. Malmö till Stockholm tar två och en halv timme. Ostlänken, som är en etapp av höghastighetsjärnvägen har planerad byggstart 2017.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Höghastighetsbanan

Mer i ämnet