Foto: TT

Reklam för spritglass fälls

Uppdaterad
Publicerad

Annonserna för alkoholhaltig isglass fälls av Reklamombudsmannens opinionsnämnd, framför allt eftersom de i stor utsträckning riktar sig till barn och ungdomar.

Nämnden, branschens eget självregleringsorgan utan sanktionsmedel, tycker därmed att marknadsföringen av glassen utformats ”utan vederbörlig känsla för socialt ansvar”.

Glassen ”N1CE Frozen Cocktail”, som innehåller fem procent alkohol, klassas inte som dryck och omfattas därför inte av alkohollagen. Den säljs bland annat via digitala matvarubutiker men även i en del vanliga livsmedelsaffärer.

Konsumentverket fick i somras in flera anmälningar mot en reklamkampanj för alkoglassen. En namninsamling mot isglassen, initierad av nykterhetsorganisationen IOGT-NTO, undertecknades också av flera tusen personer.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.