• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Eketånga/Alet i Halmstads kommun, Hallands län. Det pågår en kraftig brand i gamla Äventyrslandet. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Halland.

Foto: TT

Resebolag ställer in betalningar – resenärer kan få betala dubbelt

Uppdaterad
Publicerad

Det spanska rese- och lågprisbolaget Lowcosttravelgroup som också går under namnet Lowcostholiday, har ställt in betalningarna. Nu varnas konsumenter för att de kan få betala resa och hotell en gång till då den svenska resegaranti inte gäller i det här fallet.

Totalt kommer runt 100.000 resenärer i Europa att drabbas. Men drygt 55 personer har redan hört av sig till Konsument Europa i Sverige. De är ofta oroliga för att de ska tvingas betala flygresa och hotell en gång till.

– De flesta som ringer oss gör det innan de har åkt, när de får reda på att deras betalning av hotellet inte kommit fram och att de förmodligen kommer att få betala igen när de är på plats, säger Gustaf Ramel, jurist på Konsument Europa.

–Många konsumenter är arga och känner sig lurade. De tycker det är orättvist och kan inte förstå att sånt här kan hända.

Vill veta hur de ska få tillbaka pengarna

De som hör av sig vill veta hur de ska få tillbaka sina pengar. Men den svenska resegarantin gäller bara för arrangörer som ordnar paketresor från Sverige.

Lowcosttravelgroup bildades i Storbritannien 2004 och flyttade sin verksamhet till Palma de Mallorca 2013 och blev därmed ett spanskt företag. De ordnar resor till hela världen med fokus på europeiska städer och badorter.

Lowcosttravelgroup eller Lowcostholiday ställde in sina betalningar för sex dagar sedan, något företaget förklarar med minskad försäljning i efterdyningarna av omröstningen om brexit.

Konsument Europas hemsida får man råd om hur man ska gå tillväga för att försöka få tillbaka de extrakostnader man drabbats av.

Svensk resegaranti gäller bara svensk researrangör

Och på Kammarkollegiet som håller kontakten med reseföretagen i Sverige menar man att de allra flesta i Sverige inte känner till när den svenska resegarantin gäller.

– Ja, det är riktigt, säger Lotta Danin, jurist på Kammarkollegiet. De flesta känner inte till att för att den svenska resegarantin ska gälla måste man ha köpt en paketresa av en svensk researrangör.

Som paketresa räknas en kombination av transport, boende och turisttjänst. Två av de tre tjänsterna räcker för att det ska vara en paketresa. Det innebär att även boende och teaterbiljett är en paketresa som en arrangör måste ställa resegaranti för. En paketresa ska också vara i mer än 24 timmar.

– I Sverige gäller också garantin för paketliknande resor, säger Lotta Danin. Det vill säga resor som man ordnat själv på nätet. Men då ska man ha plockat både flyg och hotell på samma hemsida och inte länkats vidare till en annan hemsida. Då betraktas en sådan bokning som en paketliknande resa, säger Lotta Danin.

Så ska du göra för att få pengarna tillbaka:

  • Spara alla kvitton.
  • Kräv pengarna av reseföretaget. Är företaget i obestånd kan det vara svårt att få ersättning.
  • Försök då med den spanska resegarantiförsäkringen. Den har ett maxbelopp och de spanska myndigheterna föreslår därför att man först försöker få ut pengarna från annat håll.
  • Har man använt konto- eller kreditkort för att boka resan kan man göra en kortreklamation till banken. Om man har använt kontokort regleras bankens ansvar i kortavtalet.
  • Sist ska man kontrollera om reseförsäkringen täcker kostnader på grund av konkurs.

Källa: Konsument Europa

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.