Rita Petersen och hennes dotter Joan Andersson med räkningarna från ProtectMe. Foto: SVT

Rita, 69, orkade inte säga nej

Uppdaterad
Publicerad

Rita Petersen, 69, från Ängelholm, orkade till slut inte säga nej till telefonförsäljaren. Hon sa ja till ett abonnemang för id-bevakning på nätet, och trodde att hon enkelt skulle kunna säga upp det senare. Det kunde hon inte.

Rita Petersen berättar att hon tackade ja till ett abonnemang för id-bevakning hos bolaget ProtectMe efter en lång övertalning från telefonförsäljaren.

Varför sa du ja?

– Jag var så trött på honom. Jag hade kunnat slänga på luren men det hade varit ohövligt, det har jag fått lära mig.

Hon trodde att hon enkelt skulle kunna avsluta abonnemanget, men det visade sig tvärtom bli mycket svårt. Rita och hennes dotter Joan berättar att de inte lyckades komma fram till bolagets kundtjänst förrän det var för sent: Ångerveckorna hade passerat och de fick inte avsluta abonnemanget.

”Så går all typ av sälj till”

Joan och Rita ringer bolagets kundtjänst inför SVT Nyheters kamera. De beskriver sitt ärende men personen i andra änden förklarar att det inte finns mycket han kan göra, mer än att starta en utredning, eftersom det gått så lång tid sedan Rita tackade ja till erbjudandet.

När Joan ifrågasätter varför bolagets telefonförsäljare inte accepterade att Rita flera gånger tackade nej till tjänsten, förklarar kundtjänsten att det inte är något konstigt.

– Alltså oavsett hur försäljaren är, så kan man fortfarande säga nej. Vi tvingar inte någon att köpa id-bevakning. En bra säljare kommer med invändningar och försöker övertyga, och så går all typ av sälj till.

Avslutas snabbt

När SVT Nyheter senare informerar ProtectMe om att vi ska berätta om Ritas fall händer dock saker snabbt. Rita och Joan får omedelbart besked om att deras abonnemang ska avslutas, och bolagets marknadschef Patrik Westelius skriver till SVT Nyheter att ”vi ser nu över våra rutiner på hur vi kan hantera detta bättre framgent.”

Bolaget uppger också att man avslutar andra abonnemang för personer som anmält bolaget till Konsumentverket och Allmänna reklamationsnämnden.

Läs mer: Bolaget vill ”skydda” – äldre blir ofrivilliga kunder

I dag är Rita Petersen mycket försiktig när det ringer från okända nummer. Och räkningarna från ProtectMe har hon fortsatt betala.

– Jag vill inte hamna hos kronofogden och riskera att få mitt namn smutskastat.

Efter att SVT ställt frågor om det här fallet så backar nu bolaget om Ritas abonnemang.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.