Foto: SVT

Trafikverket godkände de ruttna järnvägssliprarna

Uppdaterad
Publicerad

De ruttna sliprarna på Sveriges mest trafikerade tågräls norr om Stockholm borde ha bytts ut för sju-åtta år sen. Ändå godkändes de i Trafikverkets säkerhetsbesiktning i mars i år.

Men efter SVT:s avslöjande gör nu Trafikverket en ny kontroll av spåret.

På söndagen kunde SVT Nyheter avslöja att flera av sliprarna som håller fast rälsen på Sveriges mest trafikerade järnväg, vid Karlberg i Stockholm, är ruttna vilket gör att det finns risk för att tåg som trafikerar rälsen kan spåra ur. På spåren går både reguljär- och godstrafik samt tåg som ska in i depå.

När SVT Nyheter läser Trafikverkets protokoll visar de att spåren besiktigades i mars i år. Och godkändes utan anmärkning. Trots att sliprarna på sina håll är så ruttna att bultarna som håller fast rälsen har lossnat. 

SVT granskar järnvägen

Men efter SVT:s avslöjande gör man alltså en ny besiktning. Och Trafikverket har gett i uppdrag till en järnvägsentreprenör att märka ut och byta ut de ruttna sliprarna vid Karlberg norr om Stockholm.

– När vi får signaler att någonting inte är korrekt bedömt går vi tillbaka och kontrollerar det jobb vi har gjort – har vi vidtagit de åtgärder vi borde? Har vi prioriterat rätt? Det är det vi gör nu med Karlberg, säger Anna Lundman underhållschef på Trafikverket.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

SVT granskar järnvägen

Mer i ämnet