På söndagen kunde SVT Nyheter avslöja att flera av sliprarna som håller fast rälsen på Sveriges mest trafikerade järnväg, vid Karlberg i Stockholm, är ruttna vilket gör att det finns risk för att tåg som trafikerar rälsen kan spåra ur. På spåren går både reguljär- och godstrafik samt tåg som ska in i depå.
När SVT Nyheter läser Trafikverkets protokoll visar de att spåren besiktigades i mars i år. Och godkändes utan anmärkning. Trots att sliprarna på sina håll är så ruttna att bultarna som håller fast rälsen har lossnat.
Men efter SVT:s avslöjande gör man alltså en ny besiktning. Och Trafikverket har gett i uppdrag till en järnvägsentreprenör att märka ut och byta ut de ruttna sliprarna vid Karlberg norr om Stockholm.
– När vi får signaler att någonting inte är korrekt bedömt går vi tillbaka och kontrollerar det jobb vi har gjort – har vi vidtagit de åtgärder vi borde? Har vi prioriterat rätt? Det är det vi gör nu med Karlberg, säger Anna Lundman underhållschef på Trafikverket.