Annonspengar från svenska företag som Mathem, Tele2 och Biltema hamnar hos nättroll, enligt DN:s granskning. Foto: TT

Så hamnar svenska annonspengar hos fejksajterna

Uppdaterad
Publicerad

Pengar från svenska annonsörer hamnar via mellanhänder hos sajter som sprider falska och främlingsfientligt innehåll. Det avslöjar Dagens Nyheter. 

Annonsföretagen säger att de avbryter samarbetet med sajter som sprider falska nyheter. Men en ny granskning visar att detta inte stämmer. Istället slussas pengar från svenska företag till sajterna via mellanhänder. Annonspengar från svenska bolag som Biltema, Tele 2, Halebop och MatHem hamnar via mellanhänder i fickorna hos nättroll, visar en ny granskning från Dagens Nyheter, DN. 

Sajter som sprider påhittade eller kraftigt vinklade nyheter har vunnit terräng de senaste åren och efter höstens valrörelse i USA har sajter med islamkritiskt innehåll vållat stor debatt. 

Lovade skärpning

Efter valet i USA lovade flera internetjättar, däribland Google, att strypa finansieringen till sajterna genom att kasta ut dem från företagets annonsnätverk. Enligt Google ska de under november och december stängt av 200 konton för att de spridit falsk information. 

Läs mer: Så förvanskades nyheten om bajs i kyrkan

DN har kartlagt flödet med annonspengar på sajten Donald Trump News. Sajten har inga annonser från Google, men däremot sponsrade länkar till viralsajter som lockar läsare med klickvänligt och lättläst material. När läsaren har klickat in sig på viralsajterna möts man av annonser från svenska företag.

En mellanhand

Viralsajterna fungerar som en slags mellanhand och bidrar därmed med indirekt finansiering till fejksajterna. Enligt DN sker detta sannolikt utan annonsörernas vetskap. Viralsajten fungerar som en mellanhand eftersom svenska företag betalar för annonser hos viralsajten som för att få så många som möjligt att klicka på annonserna så betalar viralsajten fejksajten. 

Viralsajten som också är exponerad på fejksajten betalar för att finnas hos fejksajten.  

Företagen slipper att få sina varumärken exponerade på sajter med rasistiskt och främlingsfientligt innehåll och annonsförmedlaren Google håller sig också ett steg bort från sajterna.  

– Vi ser allvarligt på detta och kommer direkt undersöka det närmare eftersom vi är måna om var vårt varumärke exponeras”, säger Malin Selander, kommunikationschef på Tele2 i en skriftlig kommentar till DN. 

Läs mer: Mediechefen om nättrollen: ”Har stegrats oerhört mycket”

Farshad Shadloo, kommunikationschef på Google i Sverige säger till DN att man har riktlinjer för hur annonser får publiceras.  

 – Vi kommenterar inte enskilda sidor eller fall, men granskar innehåll och hemsidor löpande – såväl själva som när olämpligt eller felaktigt innehåll flaggas av användare, för att säkerställa att dessa följer gängse regler och ramverk”, skriver Shadloo i en kommentar till DN. 

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.