-Man kan räkna med ganska mycket information. SAS, till exempel, smsar alla sina resenärer om planet går eller inte. Sedan ska det finnas ordentliga uppdateringar på hemsidor. Det är väl lite si och så med det, en del är bättre än andra.
-Så självklart ska man få information. UD uppdaterar också sin hemsida hela tiden.
Om man fastnar på ett hotell och måste stanna fyra dagar till – måste man betala ur egen ficka då?
-Nej, det ska researrangören betala, alltså de dagarna du inte kan ta dig hem. Det gäller hotell, mat och dryck.
Gäller det alla bolag och alla typer av resor?
-Ja. Det här är EU:s reseregler. Man kan till exempel gå in på Konsumentverkets hemsida om man har flera kringfrågor och vill veta mera. Men det är så att bolagen eller arrangören ska ersätta hotell och även mat och dryck för de första dagarna.
Men gäller reglerna även vid naturkatastrofer?
-Ja det ska gälla aven det.
Vad finns det för erfarenhet bakåt i tiden. Fick alla rätt som drabbades av askmolnet från Island, till exempel?
-Nej, jag tror inte alla fick rätt där. Det var så otroligt speciellt eftersom det höll på så länge. Ska man vara riktigt på den säkra sidan då ska man ha bokat en paketresa, det vill säga ett hotell och flyg tillsammans utan för den del vara en charterresa. Då gäller paketreselagen och då är man mer garderad och försäkrad.
När flygningarna återupptas igen, vilka är det som får åka först?
-Det som är bokade får åka först, alltså inte de som sitter och väntar på flygplatsen.