Jag får ofta frågan vad kan vi kunder göra. Och speciellt är det många bekanta som hört av sig när jag arbetat med att gå igenom hur elavtalen fungerar i Sverige. För det är rörigt och svårt att sätta sig in i hur elmarknaden fungerar. Och handen på hjärtat: visst är elräkningen något man betalar och tänker det där borde jag gå igenom någon gång. Men inte just nu.
Men nu är det dags att visa att vi konsumenter har makt. Här kommer en liten checklista.
1. Kontrollera vad du har för elpris. Plocka fram din elräkning och gå i genom den. Det räcker tyvärr inte att se om du har ett tillsvidarepris. För det avtal som elbolagen tjänar allra mest på kan gå under många namn: tillsvidarepris, normalpris, standardpris, baspris och enkel för att bara ta några av alla de beteckningar för det som officiellt kallas för anvisningsavtal. Det är det avtal som du får om du INTE aktivt har tecknat ett avtal med ditt elbolag. Det handlar oftast om att du har flyttat någonstans och inte tagit kontakt med det bolag som äger elnätet men vissa bolag sätter också över dig på detta avtal om du till exempel haft ett bundet avtal som gått ut och du inte tecknat ett nytt.
2. Så bli aktiv. Gå till en jämförelsesajt och kontrollera vilket pris du kan få. Det finns många. Elpriskollen, elprisguiden och Elskling är några som listar det bästa priset du kan få.
3. Byt sedan elbolag och även om det bolag du haft ditt dyra avtal vill ge dig ett bättre pris så välj bort det bolag som tidigare tjänat så mycket pengar på dig. Det räcker med att hundratusen av de 780 000 kunder som i dag har tillsvidareavtal hör av sig till sitt elbolag och säger upp sitt avtal för att detta ofog ska försvinna.
För frivilligt kommer inte majoriteten av elbolagen i Sverige att tacka nej till de miljarder i övervinster som flödat in de senaste åren.
Så sätt dig ner: det räcker med tio minuter så kan du tjäna många tusenlappar.