- Gå till företagets officiella hemsida och se om du hittar företagets namn, fullständiga kontaktuppgifter, postadress och e-postadress.
- Kontrollera i vilket land företaget är baserat. Om företaget är baserat utanför EU, Island och Norge påverkas dina rättigheter och ECC-nätverkets möjligheter att hjälpa dig om något går fel.
- Läs noggrant igenom företagets avtalsvillkor. Om du inte hittar dem i annonsen gå till företags hemsida, där de kan finnas. Kontrollera till exempel vad avtalet innebär och vad som gäller med ångerrätten. Glöm inte att ta en kopia av avtalet.
- Kontrollera om det tillkommer ytterligare kostnader, exempelvis frakt.
- Gör skärmdumpar på annonsen och varje steg i orderprocessen. Dessa kan senare användas som bevis.
- Betala med kreditkort. Om du betalar med kontokort har du inte samma möjlighet att ta hjälp av kreditföretaget för att få tillbaka dina pengar om något går fel.
- Kontrollera att webbplatsen är krypterad. Detta kan du se genom att webbadressen börjar med ”https” istället för ”http”. Finns det ett hänglås i webbläsaren så visar det också att e-handelsföretaget kan identifieras.
Hela listan och mer information hittar du här på Konsument Europas hemsida.