Så svarar Vinnarum på kritiken

Uppdaterad
Publicerad

Lockade med ouppnåeliga miljonvinster – här är nätcasinots fullständiga svar.

I Plus den 17 mars granskas den värdecheck som nätcasinot Vinnarum har skickat ut till många hushåll runt om i landet.

Nätcasinot vill inte ställa upp på någon intervju, men svarar så här på Plus frågor i ett mejl:

Varför skriver ni om er superjackpott på 10-100 miljoner i värdechecken när det inte är möjligt att vinna mer än 1000 kronor på den?

”På värdechecken finns en beskrivande text om Vinnarum och om våra produkter. Detta innebär inte att alla de spelen som omnämns går att utnyttja med värdechecken. Reglerna och villkoren för checken samt övrigt bonusspel finns emellertid tydligt att läsa på kampanjens registrerings-site samt på Vinnarums egen hemsida.

Spelaren som vann 560,000 kronor hittade oss via värdechecken. På sin första riktiga insättning (efter han spenderat bonusen) vann han således stort. Men givetvis tar vi till oss av kritiken. Det är klart att vi inte vill att kunder ska känna sig vilseledda, det är ett misslyckande som ingen vinner på. Kampanjen avbröts och vi kommer inte att göra en liknande kampanj i framtiden.”

Varför valde ni att utforma värdechecken som en utbetalningsavi?

”Vinnarum ville naturligtvis att det skulle väcka intresse och nyfikenhet. Bolaget bedömde också att värdecheckar i sig är en så etablerad marknadsföringsform att risken var minimal för att någon inte skulle förstå att värdenchecken var just… – En värdecheck. Nu kan vi konstatera att RO (Reklamombudsmannen, reds.anm.) tyckte annorlunda, och vi rättar oss givetvis efter den bedömningen.”

Håller ni med om att det är vilseledande?

”Vinnarum gjorde ju inte bedömningen att den är vilseledande, då hade bolaget inte skickat ut den. Men med facit i hand; kampanjen blev fälld av RO, och vi respekterar givetvis det utslaget. Och vi tar till oss det i vår framtida marknadsföring. Om kampanjen i övrigt kan vi konstatera att många spelare som har utnyttjat erbjudandet har varit mycket nöjda och att vi har betalat ut vinster till ett stort antal spelare. Det är för övrigt också högst osäkert om kampanjen är en vinstaffär för Vinnarum.”

”Vi har verkligen tagit till oss av kritiken. Ingen tjänar på om kunder har känt sig vilseledda. Slutligen kommer varken Vinnarum, eller resten av EVOKE’s varumärken, utföra en liknande kampanj i framtiden.”

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.