Foto: TT

Så tar kriminella över svenska företag

Uppdaterad
Publicerad

Det blir allt vanligare att kriminella tar kontroll över företag för att begå brott. Nu har Brottsförebyggande rådet, Brå, kartlagt utvecklingen i en ny rapport.

Att kriminella infiltrerar företag, att de tar över hela eller delar av ett företag för att begå brott är en naturlig utveckling i ett mer och mer kontantlöst samhälle menar forskningsrådet Lars Korsell vid Brå.

– Det har att göra med skiftet att pengar finns mer och mer på konton, att man måste få ut dem ur systemet. Dessutom vill man komma åt pengarna i bidragssystemen, säger Lars Korsell.

I rapporten har Brå detaljstuderat 20 fall där svenska bolag infiltrerats. Det handlar bland annat om växlingskontor, assistansbolag och byggföretag. Företagen har i vissa fall plundrats på tillgångar, använts för kreditbedrägerier eller för att underlätta andras brottslighet.

Fem sätt att infiltrera

– Det klassiska är att man köper ett företag som funnits länge som har betalt alla räkningar och inte har några skatteskulder. Man köper företaget och beställer varor, maskiner inventarier för allt vad tygen håller och sedan så säljer man allting och sticker med pengarna, säger Lars Korsell, forskningsråd vid Brå.

Brå menar att det finns fem sätt att infiltrera företag på: Köp av ett befintligt bolag, bilda nytt bolag, utpressning, kapning av bolag, användning av insiders.

Brå föreslår flera åtgärder och anser att det viktigaste är att kontrollerna av köparna ökar i samband med att företag säljs. För att minska risken att bolag kapas genom att kriminella registrerar bulvaner i bolagsstyrelser bör Bolagsverkets roll ses över.

”Väldigt obekvämt att prata om”

Idag är Bolagsverkets roll framförallt registrerande framför kontrollerande. Dessutom bör det skapas kanaler för näringslivet att underrätta polisen tidigt, något som näringslivet välkomnar.

– Jag tror att det är väldigt obekvämt som företagare att prata om de här frågorna. Det kan vara problematiskt ur ett varumärkesperspektiv, säger Andreas Åström, kommunikationschef vid näringslivsorganisationen Stockholms handelskammare.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.