Foto: TT

Så vill Facebook stoppa IS-rekryteringen på nätet

Uppdaterad
Publicerad

Rekryteringen av terrorister via sociala medier har vuxit lavinartat på nätet. Facebook har anställt ”terrorjägare” på nätet för att upptäcka och hindra värvningsförsöken. Men kritiker menar att sociala medie-jättarna borde ta ett ännu större ansvar.

Terrorgruppen Islamiska Statens (IS) försök att rekrytera och sprida PR sköt i höjden redan förra sommaren, säger Linus Gustafsson, forskningsassistent Försvarshögskolan, vid ett seminarium i Almedalen.

– Vi vet att det sker en väldigt omfattande propagandaspridning på nätet. Inledningen på en rekryteringsprocess sker väldigt mycket nätet. När det gäller nästa steg med hjälp och finansiering av resten av resan så är det mer fysisk kontakt, säger han.

Det handlar inte bara om rekrytering för att strida, utan även för att jobba med PR. Den delen har gett tydliga resultat. Från att material som spreds på nätet mest bestod av hemmafilmade videos så är det nu avancerade och professionella produktioner som ofta riktar sig tydligt mot unga.

Sahlin: Vi har varit naiva

Rekryteringen sker ofta i en rad steg och via flera forum. Utvecklingen som skett relativt snabbt har gjort att samhället har varit sent med att förstå att terrorister ”inte bor i grottor som bin Ladin”, säger Mona Sahlin, nationell samordnare mot våldsbejakande extremism.

– Vi i samhället har varit naiva, säger hon på seminariet.

– Vi pratar om några hundra som rekryteras, det är inte en omöjlighet att stoppa detta. Men det har varit väldigt undanskuffat i debatten.

På Facebook stänger man ner konton som kopplas till IS om innehållet på sidorna uppmanar till våld och hot. Man har också ett antal anställda runt om i världen som scannar av innehåll och fångar upp försök till rekrytering. Det säger Christine Grahn, public policy manager för Facebook.

– Jag har ingen siffra om hur många de är, men kan säga att de jobbar globalt och de har sakkompetens men också språklig och kulturell kompetens. Vi har ett bra system för att hantera det här.

”Borde satsa mer”

Men gör sociala mediejättar som Facebook tillräckligt? Nej, anser Linus Gustafsson, forskningsassistent vid Försvarshögskolan.

– Hade jag jobbat på Facebook hade jag satsat ännu mer pengar för att stoppa kontona, pengarna finns, säger han.

Inte heller Facebook själva anser att de gör nog.

– Jag vet inte om någon aktör känner att man tar tillräckligt stort ansvar så länge detta pågår. Man gör det alldeles för lätt för sig om man tror att Facebook kommer att kunna lösa det här, säger Christine Grahn, public policy manager för Facebook.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.