472 av 579 borgenärer godkände ackordet medan Skatteverket var emot. Enligt Saabs vd Jan Åke Jonsson ska Saab betala de återstående skulderna på ca 2,5 miljarder kronor ur egen kassa.
De pengar företaget hoppas få i lån från Europeiska investeringsbanken ska enligt Jonsson inte användas till skulder.
-Kapitalet från EIB ska gå till 60-70 olika projekt som är fokuserade på miljön, säger Jan Åke Jonsson.
Nya modeller
Han framhåller att Koenigsegg Group har för avsikt att genomföra Saabs affärsplan som bland annat handlar om att färdigställa fyra nya modeller, 9-3 X, 9-5 i sedan och kombi och 9-4 X.
Dessutom ska effektiviseringsarbetet fortsätta. Men uppgifterna om att Koenigsegg Group räknat på olika scenarier som skulle innebära produktion av endast 70.000 bilar i Trollhättan tillbakavisar Jan Åke Jonsson helt.
-Någon sådan plan har jag inte sett. Men alla gör känslighetsanalyser där man tar hänsyn till en rad aspekter. Det har vi också gjort. Något annat vore naivt, säger han.
Pengar till rekonstruktion
Saab har fått ett lån från GM på 150 miljoner dollar, drygt 1,1 miljarder kronor, för att betala kostnaderna under rekonstruktionen.
-Vi har tillräckligt med kontanter tills processen är klar, säger Jan Åke Jonsson.
I och med ackordet är antaget är konkurshotet för Saab undanröjt. Den bedömningen gör företagsrekonstruktören Guy Lofalk.
Men rekonstruktionen är inte helt klar förrän bolaget har en ny ägare. Guy Lofalk hoppas att det kan bli före september.
-Sedan lämnar jag över stafettpinnen, säger han.