Foto: TT

SJ ändrar restidsgarantin

Uppdaterad
Publicerad

Från och med i dag ändrar SJ reglerna för ersättning vid tågförseningar.

Resenärer får då bara tillbaka 25 procent av biljettpriset från att tidigare i vissa fall ersatts fullt ut. Samtidigt kommer bara lite drygt hälften av tågen i tid på vissa sträckor enligt SJ:s egen statistik.

Signalfel, växelfel och nedrivna kontaktledningar, man hör det nästan dagligen och det innebär förstås ett gissel för de hårt prövade resenärerna. På SJ arbetar sedan några år Britt-Marie Olsson. För henne handlar jobbet väldigt mycket om att ha koll på tiden eftersom hon är punktlighetsutvecklare:

– Det jag gör är att försöka koordinera de mer långsiktiga aktiviteterna så vi kan sträva mot vårt långsiktiga mål på 95 procents punktlighet 2020, säger Britt-Marie Olsson, kvalitetsutvecklare på SJ.

Men hittills har du inte lyckats så bra?

– Jag tycker att jag lyckats en del men det finns massor kvar att göra så klart, säger Britt-Marie Olsson.

Många förseningar

Ett tåg får maximalt vara fem minuter sent annars räknas det som försenat. Så här såg det ut förra veckan enligt SJ:s egen statistik: På till exempel sträckan Göteborg Stockholm var nästan varannat tåg försenat. Bara 55 procent kom i tid. Lika dåligt var det med punktligheten mellan Stockholm och Nässjö. Lite bättre Stockholm-Karlstad där kom 65 procent i tid. Och på sträckan Stockholm-Umeå höll 71 procent tiden.

– Det är otroligt beklagligt att vi inte har en bättre puktlighet, säger Britt-Marie Olsson.

Ändrad restidsgaranti

Från och med nu ändrar SJ också ersättningarna vid förseningar. Nu får man bara tillbaka 25 procent av biljettpriset mot tidigare hela summan i vissa fall.

Maricka Berggren som är presskontakt på SJ förklarar:

– Den förändring som sker nu är att vi inte har olika utbetalningsnivåer beroende på om det är vi eller någon nedfallande kontaktledning eller annat som ligger bakom förseningen.

Men då kan det ju bli betydligt mindre i vissa fall än det var tidigare?

– Vår förhoppning är det enklare regelsystemet innebär att fler kommer att veta om att möjligheten finns med restidsgarantin och faktiskt få tillbaka sina pengar. säger hon.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.