Anledningen är att tiden på Hovedbanegården i Köpenhamn är för kort för att hinna genomföra id-kontrollerna.
I snitt handlar det om fem avgångar per dag i vardera riktning, berättar kommunikationsdirektören på SJ, Monica Berglund.
– Vi hade två alternativ. Det ena var att göra id-kontroller ombord, men då är den sista sträckan innan Sverige mellan Köpenhamn och Kastrup för kort. Det andra är att göra kontrollerna på plattformen innan resenärerna kliver ombord, men det är för lite tid från det att tåget anländer till perrongen till att det avgår, säger hon.
Oklart när trafiken kommer igång
Enligt Monica Berglund har SJ redan en lösning för hur kontrollerna ska genomföras, men att det krävs mer planering från Danmarks sida när det gäller tiden. Till dess kommer inte tågen att sättas i bruk.
Tågresenärer från Stockholm till Köpenhamn tvingas byta från snabbtåg till Öresundståg i Göteborg, Hässleholm eller Lund. Bytet ökar restiden mellan Stockholm och Köpenhamn med mellan en halvtimme och fem och en halv timme.
– Vi kommer att skicka ut ett SMS till alla som har bokat en biljett på den sträckan så att de får information om hur de får tillbaka pengarna, eller hur de kan använda sin biljett, säger Monica Berglund.