– Jernbaneverkets besked, så nära inpå trafikstart, slår helt undan benen för vår snabbtågssatsning, säger SJ:s vd Crister Fritzson i ett pressmeddelande.
SJ skulle dragit i gång en nysatsning på snabbtåg mellan Stockholm och Oslo den 9 augusti, till en början med tre dagliga avgångar i vardera riktningen. Restiden skulle förkortas från sex till 4,5 timmar, och målet var att locka över resenärer från flyget till tåget. Tiotals miljoner har satsats på fordonsinvesteringar, trafikplanering och personalutbildning, enligt DN.
Byte av kontaktledningar stoppar SJ
Nu tvingas alltså SJ avbryta satsningen med endast två månader kvar till premiären. Norska Jernbaneverket har nämligen med kort varsel meddelat att man ska byta kontaktledningar på sträckan Lilleström–Kongsvinger. Det är ett arbete som väntas börja i juni 2016 och pågå i två och ett halvt år. Eftersom banarbetet utförs dagtid dagligen mellan 9 och 14 så kan SJ inte köra två av sina viktigaste snabbtågsavgångar, morgontåget från Stockholm och lunchtåget från Oslo.
”Förvånande”
– Beskedet är förvånande eftersom vi har haft en konstruktiv dialog med alla berörda parter under hela den långa planeringen. Alla vet att SJ:s snabbtågssatsning har inneburit dyra fordonsinvesteringar och ökade produktionskostnader. Norska Jernbaneverket måste göra allt som står i deras makt för att hitta ett arbetsupplägg som möjliggör snabbtågsalternativet, inte bara för miljöns skull, säger SJ:s vd Crister Fritzson.
Jernbaneverkets pressinformatör säger att man är överraskad av uppgifterna om att SJ avbryter satsningen och att verket förväntar sig besked om detta.