Det så kallade ”Trafikkpakke 2” är den andra delen av den norska persontågstrafiken som avregleras. Nu har upphandlingen alltså vunnits av statliga SJ, som tar över sju järnvägssträckor i Norge. Resorna ska skötas av det nya bolaget SJ Norge AS.
– Det är ett jättekontrakt som täcker in ett stort geografiskt område, säger Dan Olofsson, chef för upphandlad trafik på SJ.
Förhoppningen är att kontraktet ska leda till nya affärsmöjligheter i Skandinavien, men också till förbättringar i den svenska tågtrafiken.
– Vi hoppas på att lära oss av kunder och samarbetspartners i Norge för att göra saker bättre i Sverige.
Enligt Dan Olofsson ska trafiken mellan Stockholm och Oslo också utvecklas.
Väntas omsätta 1 miljard kronor i snitt
Den absoluta lejonparten av intäkterna i trafikavtalet kommer att vara biljettförsäljningen. SJ, som under 2017 omsatte nära 8 miljarder kronor, räknar med att trafiken i Norge kommer att omsätta i snitt omkring 1 miljard kronor per år.
Kontraktet löper över åtta år med en möjlig förlängning på två år. Vinsten i Norge är med andra ord en stor affär.
– Det kommer att ske ganska mycket under den här perioden, inte minst kommer det nya tåg och trafiken ska utökas på delar av sträckorna. I runda slängar kommer det handla om ungefär en miljard i omsättning per år, säger Dan Olofsson.
SJ trafikerar sedan tidigare sträckorna Stockholm–Oslo, Göteborg–Halden samt Stockholm–Narvik. Det nya avtalet börjar gälla från sommaren 2020.