Lönedumpning, skattebrott och omänskliga arbetsförhållanden. Nu trappar skatteverket
upp kontrollen av de utländska åkerierna som allt högre grad tar över lastbilstransporterna på dom svenska vägarna
– Vi ser personer som far illa och fordon som kanske inte borde få åka på vägarna. Vi ser att de kör med bränsle som inte är skattat och
att skatt inte betalas någonstans. Och det här slår ju ut ett näringsliv som gör rätt för sig. Det säger Pia Bergman, nationell samordnare på Skatteverket i en kommentar till granskningen av de utländska åkerierna
I en färsk forskarstudie, som SVT tagit del av, visar att minst 400 utländska lastbilar kör olagligt i landet. En siffra som chockat branschen
– Vi har ju ingen möjlighet att konkurrera. Det är allmänt känt i branschen att de utländska chaufförerna kör för oerhört låga löner. Det är helt omöjligt för oss som följer kollektivavtal att följa med i den utvecklingen. Det säger Niklas Reinholdt, vd för det svenska åkeriföretaget Road Cargo
Flertalet svenska åkerier pressas nu i en bransch som många betraktar som rena vilda västern.
Och nu börjar även transportföretagen på järnvägen att känna av den utländska konkurrensen när kunder ska beställa frakter
– De kan i princip säga, att ska ni köra, då är det det här priset som gäller. Och det grundar sig då på ett företag med chaufförer som tjänar 500-1000 Euro i månaden. Och det finns inte en chans för oss att köra för de priserna. Det säger Jan Kilström, vd för statliga järnvägsföretaget Green Cargo
Svenska åkerier drabbades förra året av 180 konkurser. Enligt organisationen sveriges åkeriföretag, är en av orsakerna att konkurrensen inte sker på lika villkor
– Konkurrens ska ske på justa villkor enligt de lagar vi har stiftat i demokratisk ordning, säger skatteverkets nationella samordnare Pia Bergman.