Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

Skogen kan ge fler förnybara drivmedel

Skogen kan ge förnybara drivmedel men de politiska besluten fattas.

Om mindre än 15 år ska Sveriges alla transporter vara oberoende av fossila drivmedel. Men frågan är om målet kommer att kunna uppnås.

Den 30 november startar det stora klimattoppmötet i Paris där världens ledare ska enas om hur koldioxidutsläppen ska minska. För Sveriges del är det utsläppen från trafiken som är den stora utmaningen.

Det är skogen som är det framtida bränslet till bilarna. Det är man övertygad om på Sunpine-fabriken i Piteå, som tar hand om tallolja, en restprodukt från skogsindustrin, och omvandlar den till talldiesel. En förnybar diesel som går att blanda i vanlig diesel och bidrar till att minska utsläppen av koldioxid.

– Det är i grunden en ganska enkel process även om den är unik, säger Magnus Edin, vd på Sunpine.

Långsiktiga styrmedel behövs

Men det finns ett problem: talldiesel kostar ungefär dubbelt så mycket som vanlig diesel. Och för att våga satsa ordenligt och veta att man kommer kunna sälja det man producerar, så skulle det behövas långsiktiga spelregler, till exempel att få behålla de skattebefrielser som nu finns.

Men EU:s regelverk tillåter inte att länder har olika hög skatt på olika drivmedel. De gröna bränslena får inte gynnas av lägre skatt. Och det undantag som Sverige har är på väg att löpa ut.

– Det vi vet nu är att skattebefrielsen troligtvis fortsätter att gälla till 2018, sedan kommer det något nytt. För en person som mig innebär det indirekt att jag väntar till 2018 med att ta investeringsbeslut, säger Magnus Edin.

Kortsiktiga satsningar har man fått vänja sig vid. Ena stunden är det etanolen som lyfts fram, i nästa ögonblick är det biogas. Nu verkar det mest handla om elbilar. De som forskar på biodrivmedel skulle önska att beslutsfattarna var lite mindre trendkänsliga.

– Nu kan man säga att man hoppat från tuva till tuva, men ska vi nå ett fossiloberoende till 2030 så måste alla de här delarna samverka med varandra. Det är väldigt viktigt med långsiktiga styrmedel så att folk får förtroende för vilka spelregler som gäller, säger Åsa Kastensson, forskare i energiteknik.

Vill ha kvotplikt på mackarna

Naturskyddsföreningen menar att man skulle kunna införa en kvotplikt som skulle tvinga bensinmackarna att sälja en viss andel förnybara drivmedel - till exempel 20 procent av allt mackarna säljer. 

– Mackarna tar ut lite ökade marginaler på bensin och diesel och använder de intäkterna för att rabattera biodiesel eller bioetanol eller biogasförsäljningen. Lagen tvingar dem år efter år att öka andelen försåld mängd förnybara drivmedel. Då blir det väldigt enkelt för investerarna att våga investera för då vet man att det blir sålt, säger Svante Axelsson, generalsekreterare på Naturskyddsföreningen.

På talldieselfabriken i Piteå är man alltså beredd att investera men först måste de politiska beskeden om framtiden komma.

– Skogen i sig skulle i sig kunna stå för 50 procent av alla transporter i Sverige om vi bara kunde få rätt incitament och långsiktiga spelregler för att driva igenom de investeringar som krävs för att åstadkomma detta, säger Magnus Edin, vd på företaget Sunpine.

Skog kan ge mer förnybart

Skogen skulle också kunna ge oss betydligt fler förnybara drivmedel än bara talldiesel. Forskarna ser stora möjligheter att slippa den smutsiga och dyra oljan.

– Vi betalar väldigt mycket pengar för den importerade oljan jämfört med om vi i stället kan använda våra egna resurser, inhemsk produktion och kanske på sikt till och med exportera till andra länder som inte har så mycket skog. Det behövs lite politiskt mod för att kunna göra det här, säger Elisabeth Wetterlund, forskare i energiteknik.

Ska vara oberoende om 15 år

Det är knappt 15 år kvar tills de svenska transporterna ska vara oberoende av fossila bränslen. För att nå dit är nya typer av drivmedel en del av lösningen, men frågan är om omställningen går tillräckligt snabbt för att målet ska vara inom räckhåll.

– Inte om man inte inför en massa ekonomiska styrmedel. Nu går vi åt fel håll. Vi har en dieselboom just nu och tidigare hade vi en liten boom för biogas och etanol. Så just nu backar vi in i framtiden, säger Svante Axelsson.

Reportage i Agenda söndag 22 november kl 21.15 i SVT2. I studion miljöminister Åsa Romson. Se programmet här.

#vårtklimat

Mer i ämnet