Foto: Stephan Müchler

Branschen: Slår hårt mot ungdomar

Uppdaterad
Publicerad

Många kommer inte att kunna jobba kvar i Danmark eller vilja söka arbete där när id-kontrollerna införs från 4 januari. Det säger Sydsvenska handelskammarens vd Stephan Müchler, som är starkt kritisk till regeringens beslut.

I går kom beskedet att Skånetrafiken kommer att sluta köra direkttåg mellan Köpenhamn C och Malmö C. I stället blir startstationen Kastrup där id-kort måste visas upp. Pendlare som jobbar i Köpenhamn får ta sig till flygplatsen med lokaltrafik.

Stephan Müchler, vd för Sydsvenska handelskammaren menar att det blir ett dråpslag mot regionen och att det kommer omöjliggöra för vissa pendlare att jobba på den danska sidan.

ID-kontroller vid Öresundsbron

– Jag vet redan personer som överväger att inte söka jobb på den danska sidan eller till och med sluta sin anställning på danska sidan, säger han.

Skånetrafiken räknar i dagsläget med att resorna mellan Köpenhamn och Malmö kommer att ta cirka 20 minuter längre. I rusningtrafik kommer tågen att gå var tjugonde minut, istället för var tionde. Detta gäller även i motsatt riktning, däremot kommer resenärer från Sverige på väg mot Danmark inte att behöva visa upp id.

– Det kommer att slå hårt mot ungdomar i första hand för det är många av dem som pendlar till Köpenhamn. Vi har redan en hög ungdomsarbetslöshet och det här kommer att drabba dem, säger Stephan Müchler.

Regeringen borde ha utnyttjat dansk-svenskt avtal

Han tycker också att det är märkligt att regeringen inte utnyttjade det avtal som skrevs mellan Danmark och Sverige i samband med byggandet av Öresundsbron 1999.

– Avtalet skrevs just för såna här situationer. Det möjliggör för dansk polis att jobba i Sverige och vice versa. Hade man satt sig ned med den danska sidan och försökt lösa det här så hade man kunnat genomföra id-kontroller ombord på tågen istället för att ställa in tåg och stanna tåg, det är ju det som slår mot pendlarna och hela regionens utveckling.

– Det här är en ignorans mot regionen som är slående, fortsätter Stephan Müchler.

En möjlighet att arbeta i fatt

Men infrastrukturministern Anna Johansson (S) säger att det inte är ”nytt eller särskilt ovanligt” att transportörer bidrar till att hindra dem som inte har rätt dokumentation från att resa in i Sverige.

– Regler om sådant ansvar för transportrörer har funnits i svensk rätt sedan början av 1900-talet. Regeringens bedömning är även i det här fallet att den bästa lösningen är att låta transportörerna ansvara för ID-kontrollerna. Vilka formella hinder eller möjligheter som finns i fråga om insatser från polisens sida har inte påverkat den bedömningen.

Anna Johansson säger också att hon har förståelse för att åtgärderna kommer att medföra problem, men att det är just i södra Sverige, där många asylsökande befinner sig, som man behöver en möjlighet att arbeta i fatt.

– Det är detta som vi väger mot den olägenhet som ID-kontrollerna under en begränsad period kommer att innebära för näringslivet och för alla människor som pendlar. Jag tror att de nya reglerna behöver vara i kraft ett tag för att man ska kunna göra en riktig bedömning av hur åtgärderna faller ut. Regeringen kommer att följa utvecklingen noga och självklart ha en tät kontakt med Region Skåne, liksom andra berörda som statliga myndigheter, kommuner och operatörerna, säger Anna Johansson.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

ID-kontroller vid Öresundsbron

Mer i ämnet