”Ett fall av snubblande omdöme”, kallade Aftonbladets kolumnist Karolina Fjellborg satsningen.
Serien handlar om ett gäng ungdomar och ett gäng pensionärer som ska samsas under samma tak. Generationsgapet bäddar för snaskiga konflikter mellan de unga och de äldre och SVT har satsat stort för att marknadsföra programmet i både gamla och nya kanaler.
Men är det verkligen den typen av underhållning som public service ska lägga licenspengarna på, undrar kritikerna.
”Klatschig och lättsam”
I dagens DN skriver Johan Croneman att ”SVT skiter i allt utom tittarsiffrorna”. ”De ’populariserar’ till och med nyheter och politik; kriminaljournalistiken toppar allt som oftast nyhetssändningarna, politiken skall vara klatschig och lättsam”, skriver Croneman.
Även Aftonbladets tv-chef, Jan Scherman och Expressens kulturchef, Karin Olsson, är kritiska mot satsningen.
– Att se det som sitt viktigaste uppdrag att konkurrera med kommersiella mediebolag, det kan väl ändå inte vara meningen? Frågesportsprogram och tävlingsprogram råder det inte brist på. Jag vill ha ett SVT som tar större ansvar för ett informativt och journalistiskt programutbud, säger Scherman till Kulturnyheterna.
Har fått kritik tidigare
Kritiken mot SVT:s underhållningsprogram är inte ny. Liknande invändningar riktades även mot bland annat ”Gift vid första ögonkastet”.
Johan Croneman menar att SVT inte har tagit åt sig.
”Ingenting biter längre på SVT, de tar aldrig någonsin upp en kastad handske till diskussion, de ler i mjugg åt kritik från ’kulturkoftorna’ – de har ju i minst 10-15 år arbetat stenhårt på att mota ut just den generationen från huset på Gärdet, nu är det nya kvastar som skall sopa”, skriver han i DN i dag.