Motorn på en vanlig elcykel får ge högst 250 watt i effekt. I vissa länder finns cyklar med betydligt starkare elmotor, upp till en kilowatt. Enstaka exemplar kan förekomma även i Sverige, trots att de ännu inte godkänts för vägtrafik.
Men från nyår ska sådana cyklar kunna godkännas och köras i alla EU-länder, enligt en förordning. Ett förslag har varit på remiss, och läggs i höst fram av regeringen.
– De ser ut som vanliga cyklar, men är väsentligt snabbare. Motorstyrkan stämmer med effekten på en moped i klass 2, säger Niclas Nilsson, utredare på Transportstyrelsen.
Det är också i den kategorin, moped klass 2, som den starkare elcykeln placerats. Därmed krävs både förarbevis och trafikförsäkring. Däremot räcker det med cykelhjälm, om inte cykeln har fler än två hjul.
Handeln har dock svårt att bedöma vilken efterfrågan som kan väntas.
– Men det finns en grupp som alltid vill ha det senaste. Och pendlare kommer ju fortare fram, säger Per Johansson, vd i Moped- och mc-branschens riksförbund.