I veckan inleds armbrytar-VM i Sao Paolo, Brasilien. 23-åriga Sara Nyberg är en av dem som ska tävla för landslaget. I början av sommaren bokade Sara sin flygbiljett, men missade att skriva in r:et i sitt efternamn.
Då resan innehöll många distanser var Sara nervös för att något inte skulle stämma med de olika flygningarna. Därför var hon fokuserad på att dubbelkolla alla flygnummer och tider och missade att dubbelkolla sitt eget namn, ett ödesdigert misstag eftersom namnet på biljetten måste stämma överens med passet. Om namnen inte överensstämmer ska passagerare nekas att gå ombord.
-Det är ju såklart fruktansvärt klantigt, men det är en bokstav, det är inte som att jag skrev in ett helt annat namn, jag missade ett r.
Sara upptäckte missen direkt efter att hon bokat biljetten. Hon tog då genast kontakt med internetresebyrån Travelstart där hon bokat flygbiljetten. Efter att ha slussats runt i kundtjänsten fick Sara till slut beskedet att det inte gick att ändra namnet.
Dubbla budskap
Enligt Travelstart var orsaken teknisk. Eftersom två flygbolag var inblandade kunde det uppstå problem med bokningen om ändringar skulle göras i namnet. Men när Sara kontaktade respektive flygbolag möttes hon av ett annat svar: Det går att ändra namn på biljetter, men det är resebyrån som måste kontakta flygbolagen. På Travelstart fortsatte man dock att hävda att ändringen inte var möjlig.
-Jag har sagt till dem att jag gärna betalar en avgift. Jag förväntar mig inte att de ska göra det här utan att få något tillbaka.
På Travelstart sade man till SVT att de grundar beslutet att inte ändra namnet på information de fått från flygbolagen.
– Flygbolagen säger till oss att det inte går. Sedan blir det såklart förvirrande när kunden ringer till flygbolagen och de då säger att det går. Men vi vill ju alltid hjälpa kunden, och det är jag övertygad om att även flygbolagen vill. Men ibland går det inte av tekniska skäl, sade Travelstarts VD Ralph Axelson.
Kundens ansvar
Ralph Axelsson beklagade situationen som uppstått och tyckte att det var frustrerande för alla parter att det inte gick att lösa på ett enkelt sätt. Men han ville ändå poängtera att ansvaret inte var Travelstarts.
-Ytterst är det ju kundens ansvar att se till att man stavar sitt namn rätt. Det måste vi ju vara överens om. Det är ju inte vi som har gjort fel här utan det är kunden som har stavat fel.
Men det som Sara i flera månaders tid fått höra var omöjligt visade sig dock gå att lösa. Det dröjde inte mer än två timmar från SVT:s besök på Travelstart innan Ralph Axelson ringde upp för att meddela de goda nyheterna – Saras biljett var ändrad.