Paul Andrews är professor i matematikens didaktik vid Stockholms universitet. Med hjälp av frisläppta frågor från de två proven PISA och Timss, försöker han förklara skillnaden.
– Frågan som ställs här är att givet de här tärningarna, vad ser du på deras baksida. En väldigt enkel matematisk uppgift, men se här alla ord du måste ta dig igenom, säger han och pekar på en fråga med tre långa stycken text.
– Här är en fråga från Timss, säger han och visar ett enkelt diagram.
– Det är få ord och sådant som barn känner igen från de flesta skolböcker i matematik.
Mäter olika slags kunskaper
Den kanske mest kända internationella skolundersökningen i Sverige är PISA, som görs av organisationen OECD. Men lika stor, och dessutom äldre, är Timss, som gjorts sedan 90-talet. Bakom står forskarsammanslutningen IEA.
Båda proven fokuserar på ämnena matematik och naturvetenskap, men de görs med olika intervaller och för olika åldersgrupper; Pisa vänder sig till 15-åringar och Timss till elever i årskurs 4 och 8. Men även det de mäter skiljer sig åt. För medan Pisa mäter färdigheter och kompetenser eleverna antas behöva ha för att klara vardagen, utgår Timss från ländernas läroplaner och är alltså mer kopplad till skolan.
– Det är såklart inte enkelt eftersom läroplanerna är olika, säger Svein Sjöberg, professor vid universitetet i Oslo, men det är traditionellt lärostoff som finns inom ämnet matematik i olika länder. Uppgifterna liknar de man får i skolan och ligger nära läroplanerna både i matematik och naturvetenskap.
”Timss mäter mattekunskaper bättre”
Paul Andrews ser samma skillnad och menar att det betyder att proven testar olika saker.
– Timss bedömer matematiska kunskaper bättre och i större utsträckning än Pisa, eftersom Pisa har så mycket att göra med språk. Pisa testar elevers förmåga att hantera problem som uppstår i den verkliga världen och problem som gör det är ofta beskrivna i ord. Så det är väldigt olika hur de presenteras, säger han.
För svensk del har resultaten i båda testen överlag sjunkit till under genomsnittet bland de länder som deltar, men tappet är större i Pisa än i Timss. Vilken av studierna vi bry oss om mest, beror enligt Paul Andrews på vad vi vill veta om eleverna.
– Om du vill veta hur elevernas förmåga är att läsa och tolka text för att sedan lösa matematiska frågor, då är Pisa bättre. Om du vill veta hur väl eleverna klarar traditionell matematik, där är Timss troligtvis bättre.
Timss 2015 presenteras på tisdagen och nästa vecka, den 6 december, presenteras Pisa 2015.