Foto: TT

Svårt att få kompensation av banken

Uppdaterad
Publicerad

Tusentals kunder har drabbats när Skandiabankens datasystem registrerat samma kortköp två gånger. Men det kan vara svårt att få ekonomisk kompensation om kontot tömts. – Det kan vara väldigt komplicerat att bevisa att man lidit ekonomisk skada av att vara utan pengar, säger Lars Rutberg, jurist på Bankföreningen.

Det var ett datafel som gjorde att pengar drogs dubbelt från kundernas konton. Den som gjort ett stort inköp kan alltså ha drabbats hårt. Vissa kan ha fått sitt konto tömt, vilket kan få konsekvenser om man måste göra ett inköp, till exempel en tågbiljett eller mat till familjen. På Konsumentverket säger juristen Anna Hult att det också kan bli problem med autogirobetalningar om det finns för lite pengar på kontot.

– Det skulle kunna innebära att bankkunden drabbas av dröjsmålsräntor och fakturaavgifter. Det borde banken stå för eftersom det tekniska problemet ligger där. Men då måste kunden kontakta Skandiabanken och ställa de anspråken, säger Anna Hult.

Ingen tydlig lagstiftning

Enligt Lars Rutberg på Bankföreningen finns ingen tydlig lagstiftning när liknande situationer uppstår.

– Det första man ska göra är att kontakta banken om man anser sig ha lidit ekonomisk skada. Om banken bedömer att man inte har rätt till ersättning blir det en tvist. Då kan kunden kontakta Allmänna Reklamationsnämnden för att få hjälp, säger han.

Måste kunna bevisa

Reglerna är betydligt tydligare i de fall där kunden av misstag fått pengar insatta på sitt konto. Men den omvända situationen är svårare för kunden. Lars Rutberg menar att det kan vara mycket svårt att bevisa att man drabbats av en indirekt ekonomisk skada. Men att man kan kontakta banken och prova.

– Man kan dock inte få ersättning för att den uppkomna situationen varit obekväm eller för allmänna klagomål. Man måste kunna bevisa att man lidit ekonomisk förlust, säger han.

Anna Hultman på Konsumentverket håller med om att det kan vara mycket svårt att bevisa.

– Bevisbördan läggs på kunden. Men jag tycker man ska påtala det för banken. Och det är bäst att man gör det skriftligen. Det är bra att ha papper om det skulle bli en tvist som ska avgöras i Allmänna reklamationsnämnden, säger Anna Hultman.

”Väldigt besvärligt”

Enligt Skandiabanken kommer det ta två till tre bankdagar innan pengarna finns tillgängliga på kontot. Men kunderna kan ringa till banken som då kan åtgärda problemet direkt. Men telefonköerna till Skandiabanken uppges ha varit långa i dag.

– Det här kan bli väldigt besvärligt för kunden och det vore bra om Skandiabanken ordnar detta så fort som möjligt, säger han.

På Skandiabanken säger man till SVT att kunder som på grund av problemet övertrasserat sina konton kommer att kompenseras.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.