I år spräckte antalet gästnätter i Sverige under juni, juli och augusti för första gången 25-miljonersstrecket, enligt siffror från Tillväxtverket. Den största ökningen, 6,6 procent jämfört med 2013, stod utländska turister för och ökningslistan toppas av Dalarna.
Marknadsföring i andra länder
Enligt länsturistchefen Lotta Magnusson har man i år sett resultatet av en långvarig kampanj utomlands.
– Ökningen kommer främst från Nederländerna. De lockas av vandring, cykling och allt som har med utomhusaktiviteter att göra, säger hon.
Visit Sweden, som marknadsför Sverige internationellt, är inne på samma linje.
– Man kan säga att det är effekten av ett långvarigt hårt arbete från svensk besöksnäring, säger vd Thomas Brühl.
Därför gillar turisterna Sverige
Han nämner tre huvudorsaker bakom ökningen: bättre tillgänglighet, fler exportmogna destinationer och effektivare marknadsföring.
Med exportmognad menar att han att det ska finnas kapacitet att ta emot gäster, att det ska vara lätt att ta sig till destinationen och det ska finnas saker att göra runt knuten. Varumärket Sverige är starkt, enligt Brühl.
– Vår största utmaning är att bli mer kända.