De kommande åren kommer EU att stegvis att införa tuffare tester och sänkta utsläppsgränser för fordon. De gäller både utsläppen av koloxid och inte minst kväveoxider (NOX), som Volkswagen fuskade med.
Dagens tester görs ofta i laboratorier eller i miljöer och förhållanden som inte har särskilt mycket att göra med verkligheten.
För att ge bilindustrin mer tid till omställning föreslår EU-kommissionens i ett läckt utkast att bilarna ska få släppa ut 50 procent mer partiklar jämfört med dagens värden när de nya reglerna börjar införas nästa år.
Vill införa reglerna först 2019
Anledningen är att få bilmodeller skulle klara de nya reglerna.
De nya utsläppsgränserna ska enligt förslaget börja gälla 2018, men Sverige och Spanien vill skjuta på införandet till 2019, enligt SvD. Enligt miljöminister Karolina Skogs (MP) pressekreterare är det dock fler länder som bromsar.
”Tidpunkten för införandet är en kontroversiell fråga. Många länder vill senarelägga det. Kommissionen förslag är september 2018. Sverige kan acceptera 2019 under förutsättning att avvikelsen blir låg”, skriver hon till SvD.