Foto: TT

SVT avslöjar: Bottensiffror för Arbetsförmedlingens CV-tjänst

Uppdaterad
Publicerad

Många arbetslösa uppmanas att lägga in sitt CV på Arbetsförmedlingens webbsida. Men bara några få procent av arbetsgivarna går in där och letar. Nu lovar Arbetsförmedlingen bättring.

Alla arbetslösa kan lägga in sitt CV på Arbetsförmedlingens hemsida, och alla arbetsgivare har möjlighet att utnyttja tjänsten ”Sök CV” för att hitta rätt kandidater när man behöver personal.

Men nya siffror som SVT Nyheter tagit fram visar alltså att det bara är en liten del av arbetsgivarna som använder tjänsten.

En arbetsgivare kan ha flera olika kontaktpersoner

Fram till och med juli i år registrerades i snitt 7.300 inloggningar per månad av kontaktpersoner från olika arbetsgivare, vilket utgör drygt fyra procent av de totalt 170.000 kontaktpersoner som finns registrerade i systemet. 

I Sverige finns totalt ungefär 300.000 arbetsgivare, och jämfört med detta utgör de 7.300 inloggningarna bara 2,4 procent. En arbetsgivare kan dessutom ha registrerat flera olika kontaktpersoner, så de 7.300 inloggningarna kan i själva verket komma från ett ännu mindre antal arbetsgivare.

I praktiken är det alltså varje månad max ett par-tre procent av Sveriges arbetsgivare som använder Arbetsförmedlingens ”Sök CV”-tjänst.

”Förnedrande”

Arbetssökande som SVT Nyheter träffar utanför en arbetsförmedling i Stockholm reagerar starkt på siffrorna.

– Det låter lite lågt. Jag hade tänkt mig 20-30 procent i alla fall, säger Patrick Nilsson.

– Det är inte många arbetsgivare som är intresserade av CV. Det känns förnedrande att gå hit och fylla på sitt CV när man vet att de inte bryr sig, säger Helena, som inte vill uppge sitt efternamn.

Patrik Nilsson, analys- och opinionschef på intresseorganisationen Företagarna, menar att många företagare är missnöjda med Arbetsförmedlingens tjänster. Han kan förstå om arbetslösa upplever det som meningslöst att jobba med CV i söktjänsten.

– Om det inte finns några företagare i andra änden av den digitala kanalen, så har de givetvis anledning till det.

Krävande för användaren

Arbetsförmedlingens chef för digitala tjänster, Erik Sandström, tycker inte att det är meningslöst att lägga in sitt CV, men medger att myndigheten inte är nöjd med arbetsgivarnas användning av tjänsten.

– Det är en tjänst som inte används i tillräckligt stor utsträckning i dag. Arbetsgivarna använder i första hand våra tjänster för att annonsera. I andra hand, och i mycket mindre grad, använder man dem för att söka CV:n.

Enligt Erik Sandström lider den nuvarande tjänsten av att den är relativt krävande för användaren, och kräver flera olika moment för att fungera.

Erik Sandström säger att Arbetsförmedlingen från sista oktober kommer att öppna en betydligt bättre version av CV-tjänsten, där arbetsgivarnas önskemål kommer att matchas mot de arbetssökande både enklare och tidigare.

– Redan när arbetsgivaren skriver en platsannons börjar matchningen, och man får en lista på relevanta CV:n. Även den som skriver in sitt CV kommer automatiskt att få tips om relevanta platsannonser.

Tillsammans med en ny version av Platsbanken för arbetslösa kommer detta att bli det första tydliga resultatet av Arbetsförmedlingens kritiserade satsning på digitala tjänster, som SVT Nyheter berättat om tidigare.

Satsade på ny sajt

Satsningen handlade ursprungligen om att skapa en helt ny sajt för Arbetsförmedlingen, men projektet har blivit både förminskat, fördyrat och försenat under åren som gått. SVT Nyheter kunde i mars avslöja att kostnaden dittills uppgått till cirka 100 miljoner kronor, och Erik Sandström bekräftar nu att kostnaderna sedan dess ökat med ytterligare fyra-fem miljoner.

– När vi testat komponenterna har vi sett att vi kan göra ytterligare förbättringar, och det är det som gjort det dyrare.

SVT Nyheter kunde i våras också avslöja att satsningen i en rad fall utförts med it-konsulter som upphandlats i strid med Lagen om offentlig upphandling, ett agerande just nu granskas av Konkurrensverket.

De nya tjänsterna som ska ersätta CV-sök och Platsbanken lanseras enligt Erik Sandström den 29 oktober.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.