Vad gäller persontåg är det fjärrtågen som ligger sämst till. 77 procent av fjärrtågen höll tiden i fjol, en liten försämring jämfört med 2013. Foto: TT

Tågen missar punktlighetsmål till 2020

Uppdaterad
Publicerad

Den svenska järnvägen kommer att missa målet att 95 procent av tågen ska vara i tid 2020. Det konstaterar Trafikverket i en ny rapport.

Målet har branschen satt upp för att tillsammans få till förbättringar av järnvägen, som länge utsatts för kritik för förseningarna, skriver Svenska Dagbladet.

– Det är vårt stora problem och vi kommer inte att klara målet. Men vi ska i vilket fall klara det för en del sträckor och en del segment, säger Tommy Jonsson, biträdande planeringsdirektör på Trafikverket med ansvar för punktlighetsarbetet, till tidningen.

En stor del av förseningarna orsakas av fel med själva banan.

Går sämre för godståg

Under 2016 kom 90,1 procent av tågen i tid, enligt Trafikverkets sammanställning, alltså kom fram högst fem minuter senare än jämfört med tidtabellen. Det är samma nivå som under de tre förgående åren.

Men i punktlighetsmålet ingår även godstågen, och för dem försämrades läget under 2016. Endast 77 procent av godstågen kom fram i tid, skriver SvD.

Fjärrtågen sämst för passagerare

Vad gäller persontåg är det fjärrtågen som ligger sämst till. 77 procent av fjärrtågen höll tiden i fjol, en liten försämring jämfört med 2013.

För regionaltågen ser det bättre ut, knappt 88 procent av dem kom fram i tid under förra året.

Bäst gick det för lokaltåg som SL:s pendeltåg och Pågatågen i Skåne, där 94 procent kom i tid.

Tommy Jonsson tror att lokaltågen når målet till 2020, säger han till SvD.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.