Foto: TT

Telefonbolag lurar kunder – stäms av KO

Publicerad

Mängder av kunder klagar på telefonbolaget 0700. De känner sig lurade, hotade och har haft problem med att komma ur dyra avtal. Bolaget vägrar att rätta sig efter Konsumentombudsmannens krav. Nu stäms telefonbolaget.

På två år har Konsumentombudsmannen, KO, fått in över 130 anmälningar mot telefonförsäljningsbolaget 0700. Anmälningarna handlar bland annat om abonnemang som har flyttats utan medgivanden, avtal som tecknats mot den uppringdes vilja och om bristande ångerrätt. Nu meddelar KO att de ska stämma bolaget.

– Vi gör det främst av tre skäl. Dels eftersom de ger konsumenten intrycket att de kommer från Telia eller från konsumentens befintliga operatör. Dels eftersom de fakturerar utan att konsumenten har ansett att de har ingått något avtal. Och dessutom missbrukar de ångerrätten, säger Carolina Andersson, processråd på KO till SVT Nyheter.

Känt sig hotade

SVT Nyheter har varit i kontakt med flera kunder som på olika sätt känner sig lurade av bolaget. Till synes billiga abonnemang har blivit dyra och kunder har tvingats betala dyrt för att bryta avtalen.

Vissa kunder har även känt sig hotade av bolaget.

– De har varit påstridiga och aggressiva i sin marknadsföring. Men framför allt vilseledande. Konsumenterna har inte förstått att de ingått något avtal över huvud taget, säger Carolina Andersson.

Vägrar rätta sig

I början av juli skickade Konsumentombudsmannen (KO) ett föreläggande till företaget. Det förbjuder 0700 att luras och medför ett straff på 750.000 kronor i vite om bolaget fortsätter med vilseledande verksamhet.

Bolaget har dock vägrat att skriva på föreläggandet.

– Det är ganska ovanligt att bolag inte skriver under våra förelägganden, konstaterar Carolina Andersson.

SVT Nyheter har sökt företrädare för bolaget, som inte vill ställa upp på någon intervju.

Känner inte till uppgifterna

I ett mejl till SVT Nyheter skriver bolagets vd Christoffer Persson bland annat att han varken känner till klagomålen rörande aggressiva försäljningsmetoder eller uppgifterna om hot mot kunder.

”Gällande föreläggandet ifrån Konsumentverket så har vi valt att inte skriva på då vi anser att föreläggandet är felaktigt. Då vi har en pågående dialog med Konsumentverket väljer vi att för tillfället inte kommentera ärendet vidare i media”, skriver 0700:s vd Christoffer Persson i ett mejl.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.