SVT:s granskning av teleoperatören Telephon visar att man vid upprepade tillfällen sålt företagsabonnemang med långa bindningtider till äldre människor som inte är företagare i någon annan mening än att de råkar äga en skogsfastighet.
Bolaget kritiseras från flera håll och har i dag 50 anmälningar hos Konsumentverket.
Vi har under dagen berättat bland annat om 80-åriga Vivan Johansson i Vrigstad, som fick veta att hon måste betala ett femsiffrigt belopp för att komma loss från det treåriga abonnemang hon övertalats att teckna per telefon.
Genom att det var ett företagsabonnemang gällde nämligen inte konsumenträtten – och någon ångerrätt hade hon inte.
Konsumentverket ser mycket allvarligt på företagets agerande och överväger nu att antingen lägga ett förbudsföreläggande eller dra bolaget inför domstol.
Telephons styrelse har fattat ett beslut om att inte svara på några frågor från SVT. Man uppger att äldreförsäljningen nu upphört och att anmälningarna nu är ”ett avslutat kapitel” för bolaget – men man vill inte berätta varför man inte stryker alla redan tecknade avtal.
Det är ett stort antal äldre människor som ni knutit upp till abonnemang de inte vill ha?
– Det där är din synpunkt och ditt perspektiv. Så har det inte varit, säger marknadschefen Jonas Andersson till SVT.
– Jag hör på dig att du är helt okunnig inom det här området, du borde läsa på mer innan du tar kontakt med en telefonoperatör.
SVT startar nu en stor granskning av försäljarbranschen. Hjälp oss att kartlägga säljarnas metoder här. Följ arbetet med granskningen i Pejlbloggen här.