Pojkarnas post it-lappar med upplevde förväntningar kring maskulinitet. Foto: Ausi Petrelius/SVT

Tonårskillarna om hur en man ska vara: ”En krigare”

Uppdaterad
Publicerad

I spåren av Me too-kampanjen har sexismen på arbetsplatser och i skolan debatterats flitigt. Stort fokus har legat på hur det påverkar kvinnor och tjejer, men hur påverkas egentligen pojkar och män och vilka förväntningar upplever de att samhället har på dem?

SVT Nyheter åkte ut till en gymnasieskola utanför Stockholm där man försöker att göra upp med både machokultur och sexuella trakasserier genom film, litteratur och diskussioner.

LBS Kreativa Gymnasiet utanför Stockholm har profilerat sig på bland annat teknik och spelutveckling. Majoriteten av skolans trehundrafyrtio eleverna är killar, något som svenskläraren Lisa Lager tycker påverkar klimatet på skolan.

Kampanjen #MeToo

”Kan kännas viktigt att vara supermanlig”

– Vi har klasser med bara killar och killar i grupp kan generera en viss kultur. Därför känner jag att det var extra viktigt att belysa frågan om machokultur och hur den påverkar oss alla, säger Lisa Lager.

Hur skulle du beskriva att eleverna är när de börjar gymnasiet?

– Jag upplever att de är fast i en roll och som tonåringar kan det kännas viktigt att vara supermanlig eller superkvinnlig. Det är helt okej, men alla individer måste få vara som de vill utan att utsättas för kränkande behandling, trakasserier eller kränkande kommentarer, säger Lisa Lager.

”Stor och stark och ha många kvinnor”

Dörren till klassrummet öppnas och ljudnivån stiger när tjugofyra 17-åriga killar strömmar in. I dag ska de avsluta ett sex veckor långt teamarbete om maskulinitet och machokultur.

Deras sista uppgift är att på färglagda post-it lappar skriva ner vad de tror att samhället, familjen och kompisarna förväntar sig att en riktig man ska vara.

En av dem som blir klar först är Rasmus Hallberg.

Hur skulle du beskriva en riktig man?

– Man ska vara en krigare, det sammanfattar nog allting. Stor och stark och ha många kvinnor.

Foto: Ausi Petrelius/SVT

”Du får inte vara oskuld”

På en bänkrad lite längre bort sitter Valdemar och Vendel. De har fyllt hela bänken med små färglagda post it-lappar som de håller på att sortera in i olika grupper.

– Du ska kunna ta hårda jobb. Familjen ska komma först. Du ska ha en öppen sexualitet, säger Valdemar Ljungberg.

– Ja, och du ska verkligen visa det, säger Vendel Hällbrink.

Han fortsätter.

– Du får inte vara osäker och inte oskuld heller. Sedan ska du vara välbyggd, inte fet på något sätt och så får du inte vara värst emotionellt påverkad heller.

Det låter tufft?

– Det är tufft.

”Straight så att det syns”

Under temaveckorna om maskulinitet har vittnesmålen om sexuella övergrepp och trakasserier i spåren av Me too-kampanjen diskuterats flitigt i klassen.

– Innan kampanjen hade inte jag idén om att män var så här. Men när folk börjar tala ut och berätta vad de har varit med om så får jag bilden att det är det här som manlighet är, säger Jarl Ottenby.

Många av förväntningarna som ni beskriver är kopplade till sexualitet och våld. Upplever ni att en kille förväntas vara macho?

– När man tänker på en man så är det nog lite så. Fast det är fel, så borde det inte vara, säger Daniel Redelius.

Momentet är slut och läraren Lisa Lager sammanfattar lapparna.

– Man ska vara heterosexuell och ta en ledande roll. Man ska vara kåt, våldsam och ”straight” så att det syns. Och så ska man ha en stor kuk. Vad tänker ni när ni hör det här?

”Skolan måste ligga i bräschen”

Diskussionen blir både lång och intensiv och när klockan ringer ut är Lisa Lager nöjd.

– Jag upplever att det finns ett stort behov av att prata om vilka normer som finns i samhället och hur det påverkar våra killar och tjejer. Vi ser hur allt fler tjejer kliver fram och om sexuella trakasserier, men också att allt fler killar berättar om sina upplevelser. Jag tror att vi måste synliggöra det här om vi ska ha en chans att bryta de dåliga mönstren som finns. Jag menar att skolan måste ligga i bräschen.

Är det svårt att genomföra den här typen av tema?

– Tvärtom. Det står i läroplanen att vi ska prata om den här typen av frågor och för mig som svensklärare är det väldigt enkelt. Eleverna har läst böcker och artiklar, de har skrivit uppsats och debatterat – allt som ska ingå i svensklektioner, säger Lisa Lager.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Kampanjen #MeToo

Mer i ämnet