Håkan Enoksson är besviken på att Trafikverket informerade om olyckan så sent. – Självklart vill man veta om sådana här saker omgående, säger han. Foto: Anne Marit Päiviö / Sameradion & SVT Sápmi/privat

”Trafikverket gör ingenting”

Uppdaterad
Publicerad

Igår kväll fick Håkan Enoksson ett sms från Trafikverket. ”Ren i spåret – avhjälpt” stod det. Men ingenstans fanns information om vad som faktiskt hänt, att 54 renar låg döda runt spåret. Överkörda av tåget.

– Det kändes fruktansvärt att se platsen där renar och kalvar blivit ihjälkörda. Självklart är alla helt bedrövade, berättar Håkan Enoksson.

Efter att han fått smset från Trafikverket begav han sig till spåret, först då upptäckte Håkan Enoksson tragedin. Runt spåret låg flera renkadaver, de flesta vajor och kalvar.

Medlemmar från samebyn var på plats där olyckan inträffat, i närheten av Kalixfors i Kiruna kommun. Kropparna skulle räknas, och flera svårt skadade renar var tvungna att avlivas. Samtidigt cirkulerade en helikopter runt området för att leta efter fler kadaver i närheten.

Kritisk till informationen som gavs

Man vet ännu inte vem renarna tillhör, det får man reda på först när öronen klipps av och man kontrollerar vem ägaren är. Håkan Enoksson säger att han misstänker att någon av hans renar dödades i olyckan.

Han är mycket kritisk till att Trafikverket inte direkt informerade om att en olycka ägt rum i området, när anmälan enligt smset hade kommit in redan vid 14.30-tiden.

– Tidigare fick vi sms när renarna hade blivit påkörda, och då har vi kunnat åka ut dit. Men nu får vi veta först när allt är åtgärdat och i det här fallet säger ju smset ingenting om hur det såg ut, säger Håkan Enoksson och fortsätter:

– Det är helt galet. Självklart vill man veta om sådana här saker omgående. Man vet ju aldrig om det finns renar som sprungit ut i naturen och ligger där skadade.

”Mänsklig trafikfara”

Fredrik Rosendahl, underhållschef för jänrväg norr på Trafikverket, säger att det handlar om trafiksäkerhet.

– Det finns en anledning till det att vi kallar ut rennäringen efter felavhjälpningen. Vi har haft incidenter när det vistats människor på spåren innan vi hunnit genomföra vårt arbete. Då är det fråga om en mänsklig trafikfara, säger Fredrik Rosendahl.

Representanter från samebyn kallar olyckan för en katastrof, men det är inte första gången renar körs ihjäl på järnvägen. Under 2014 dödades 571 renar enligt Trafikverkets statistik, hittills i år är siffran redan uppe i 431.

Samebyn har krävt att Trafikverket ska bygga en så kallad ekodukt, en passage över eller under järnvägen, för att renarna tryggt ska kunna ta sig över spåren. Håkan Enoksson är kritisk till att inget händer, och att ännu en olycka nu har skett.

– Det saknas pengar om jag förstått det rätt. Men Trafikverket gör egentligen ingenting. De skyller bara på att det aldrig finns några pengar.

Trafikverket svarar

Fredrik Rosendahl på Trafikverket kan inte svara för det specifika fallet, varför man inte byggt en ekodukt över järnvägen vid Kalixfors.

– Det vi gör för att tillsätta långsiktiga åtgärder är att vi i samråd med rennäringen tittar på olika alternativ för att begränsa det tragiska som inträffat här.

Men krävs det inte åtgärder här då, när det kan ske en sådan här olycka?

– Jag skulle vilja säga att det finns för mycket att göra. Det gäller inte bara här. Vi har ett återtagande om underhåll av hela järnvägsområdet, och det behövs mer åtgärder än vad som finns pengar, säger Fredrik Rosendal.

Stängslet fallit

Håkan Enoksson menar att den senaste olyckan pekar på ett större problem för samebyn och renägarna. Till exempel berättar han att han själv flera gånger varit ute vid järnvägen som går mellan Kiruna och Svappavaara då han upptäckt faror för sina renar.

– Där var stängslet under all kritik, det har nästan fallit på några ställen. Men Trafikverket gör inget åt det heller.

– Under vintern har jag nästan varit gratis arbetskraft åt Trafikverket, jag har varit tvungen att åka ut och åtgärda stängslet utmed banan. Är det lika dåligt nu när det blir fler tåg så kommer det att bli fler och fler renar som körs över.

”Får förhålla oss till plånboken”

Enligt Fredrik Rosendahl på Trafikverket gör man årliga kontroller av stängslen längs svappavaarabanan. Men han säger att det finns en ”stor underhållsskuld” som man måste jobba på, och medger att det brustit i kontrollen i det här fallet.

– Ja. Har man fått gå ut och laga är det troligtvis så att vi inte haft tillräckligt med pengar vid det aktuella tillfället och varit tvungen att prioritera till exempel järnvägsanläggningen istället.

– Vi ser ju att det är en otroligt viktig fråga. Det är både djurens liv och det mänskliga livet det handlar om. Vi tar det på stort allvar, men vi får förhålla oss till det vi har i plånboken, säger Fredrik Rosendahl.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.