Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

Tusen kronor för en länk – så lätt blev SVT Nyheter erbjudet reklampengar 

När SVT Nyheter utgav sig för att vara bloggare kom snabbt flera erbjudan om att lägga in reklam i bloggtexten. Företagen uppmanade oss att inte berätta att det var reklam, trots att lagen kräver att reklam ska märkas tydligt.  

Flera bloggare vittnar om hur de erbjudits pengar i utbyte mot dold reklam på deras bloggar.   

– Ofta erbjuds man mer pengar för att skriva att det inte är ett sponsrat inlägg: ”Vi erbjuder 1.500 kronor för ett samarbete, men skriver du inte att det är ett sponsrat inlägg så får du 3.000 kronor”, berättar bloggaren Lena Löfblad.

Den ”inbakade” reklamen är sällan enkel att upptäcka. En populär profil gör reklam för exempelvis glass genom att visa upp en selfie i sitt flöde följt av en hashtagg, som man kommit överens om med annonsören.

Hur mycket de får betalt varierar beroende på hur många likes deras inlägg får.  

Lagen säger att reklam ska vara tydligt märkt och praxis är att aktsamhet ska tas när reklam riktas till barn och unga.  

SVT erbjuds pengar för inlägg

Vi får tips om några mejladresser att kontakta och skickar ett mejl från en påhittad bloggare. Det dröjer inte länge innan vi får svar.

Önskemålet från företaget är att vi mot betalning placerar länkar i bloggtexter och så här skriver en av dem som mejlar oss:

”Skriv ca 300 ord i ett inlägg relaterat till lotto, du kan lägga upp det som en del av ett annat inlägg eller ett helt eget.... Som tack för hjälpen får du en ersättning på 500 kr via Paypal.”

En annan avsändare vill betala tusen kronor för att vi ska skriva om casino-spelande och lägga in olika länkar.

Vill köpa bloggläsarnas förtroende

Linda Hörnfeldt, grundare av nätverket Better Bloggers, vittnar om fenomenet. 

– Inte läser du på marknadsföringslagen om du är 16 år. Då antar du ju att du skulle fått den informationen från den som förmedlar det här samarbetet, säger Linda Hörnfeldt.

Bloggare och profiler på sociala medier är förebilder för många unga. Det handlar om populära personer med många följare, och därför ser företag potential i att använda dem som reklampelare. 

– De flesta bloggare har större räckvidd än många magasin. Bloggare och olika sociala medie-profiler har ju under lång tid byggt upp en relation med sina läsare och följare. En relation som innebär att man som läsare har ett väldigt stort förtroende för dem. Som företag vill man köpa in sig på det förtroendet, säger Linda Hörnfeldt.

Svårt att bevisa

Trots flera anmälningar har inte Konsumentverket drivit något ärende till Marknadsdomstolen om dold reklam sociala medier. Marknadsdomstolen har då flera gånger fällt till exempel tidningar för otydlig annonsmarkering. 

– Det har varit svårt att visa att det finns ett samarbete mellan bloggaren och företaget vars produkter som omskrivits, säger Cecilia Tisell, tillförordnad konsumentombudsman.  

I fjol fälldes 14–åriga Youtube-stjärnan Misslissibell, som har nära 350.000 prenumeranter av näringslivets eget tillsynsorgan Reklamombudsmannen, för att ha marknadsfört kosmetika på ett sätt där det inte framgick att det handlade om reklam.  

”Jag glömde att säga”

Misslissibell och företaget tillbakavisade anklagelserna om att hon gjort reklam, efter fällningen berättade hon för sina prenumeranter att det handlade om ett samarbete.  

– Jag glömde säga till er att det handlade om ett samarbete med ett företag, sade hon i ett inlägg på sin youtubekanal. 

Konsumentverket tog i höstas fram en vägledning där bloggare uppmanas att tydligare markera köpta inlägg.  

– Har man avtalat, eller något som liknar ett uppdrag för ett företag Då handlar det om marknadsföring och då gäller marknadsföringslagen och då måste det finnas en annonsmarkering, säger Konsumentverkets jurist  Axel Frick.

Annonsören: Låt reklamen vara neutral

Den uppmärksamheten verkar dock inte har nått hela branschen.

När SVT Nyheters påhittade bloggare frågar annonsören om hon ska skriva att länken är en annons, så blir svaret nej:  

”Nej, den ska vara natural som alla andra informativa inlägg”, står det i ett av mejlen. 

– Det handlar om att vara schysst. Kommer man inte på det, så kommer man inte att bli anmäld. Jag tycker inte att anmälningen är det värsta, utan det värsta är om läsarna förlorar förtroendet för dig. Då har man ingen blogg och då har man ingen karriär, säger Linda Hörnfedlt.

Relaterat

#doldreklam

Mer i ämnet