Två gånger om dagen gör fyra barn en ovanlig städrunda här i Almedalen. Det de samlar in blir sedan statistik till Statistiska Centralbyrån.
– Det är mycket godispapper och tidningar, berättar Pontus Rosvall, 14 år.
– Det är ganska mycket muggar också, säger kompisen Hannah Alvesborg, 13 år.
Skräpet med reklam och budskap sorteras och blir en liten guldgruva för SCB som kan användas för att karlägga vad som slängs mest. Intressanta budskap tar besökarna hem, läser och blir påverkade av. Det ointressanta hamnar i skräphögen.
Medier och tidningar i topp
Olof Dunsö vid SCB håller koll på listan över bortkastade budskap. I söndags toppades listan av information från intresseorganisationer (23 procent), följt av medier/tidningar (22 procent) och politiska organisationer (18 procent).
Under veckan har medier/tidningar seglat upp i topp, tätt följt av budskap från bland annat företag/näringsliv och fackförbund.
Många avsändare men få mottagare
Thomas Thernström vid Håll Sverige Rent-kampanjen är inte förvånad.
– En lärdom från Almedalen är kanske att nedskräpningen visar hur informationen tas emot. Det är väldigt mycket avsändare men väldigt få mottagare. Det blir mycket bortkastade budskap, säger Thomas Thernström, projektledare.
De unga statistik-insamlarna Tilde Rosvall och Caroline Cedeskog ser lite trötta ut.
– Det jobbigaste är att vi måste kliva upp så tidigt på morgonen, men det är roligt, säger Tilde Rosvall.