Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

Twitter utvecklar lärare i arbetet

Allt fler lärare använder sociala medier i sitt arbete. På bloggar, Twitter och Facebook delas pedagogiska idéer och skoldebatten är het.

– Den största vinsten för barnen är att jag får kompetensutveckling varje dag, säger Marie Kadestam, som är klasslärare i årskurs tre på Norrbackaskolan i Märsta. 

Twittrande lärare banade vägen

För några år sedan tittade lärarkollegorna snett på Anna Kaya, lärare i svenska som andraspråk, när hon twittrade på personalmötena. Men en dag hände något.

– Vi hade arbetslagsmöte och diskuterade en formulering i läroplanen som vi hakade upp oss på. Jag twittrade då till Skolverket och frågade hur de tänkte och fick svar under själva mötet, berättar Anna Kaya.

Kollegorna blev imponerade och många fick upp ögonen för nyttan av de sociala medierna. I dag har de blivit en självklarhet som hjälpmedel i arbetet. Och trenden är tydlig– det finns mängder av bloggar där lärare, fritidspedagoger och skolledare delar med sig av erfarenheter.

Likaså på Twitter diskuteras skolfrågorna flitigt.

Utvecklas som lärare

– Jag har utvecklats mer de här sista två-tre åren än vad jag har gjort under alla mina år som lärare för att jag har kunnat interagera med massor av kollegor via sociala medier, säger Anna Kaya.

Som pionjär var hon år 2011 med och drog igång initiativet Skollyftet, en digital mötesplats för alla som vill utveckla och visa upp positiva exempel från den svenska skolan.

Varje vecka ordnas en skolchatt med ett aktuellt ämne och alla uppmanas att dela med sig av allt från pedagogiska funderingar, lektionstips till artiklar och länkar. Utbytet mellan lärarna har fått namnet ”det utvidgade kollegiet”.

Ingen stress

– I skolan stressar vi lärare så mycket att vi inte alltid hinner stanna upp och prata med varandra. Men nu kan jag ta med mig lärarrummet hem via datorn och få svar på mina frågor när jag själv känner att jag har tid, fortsätter Anna Kaya.

Att de sociala mediernas ständiga tillgänglighet skulle innebära en extra stress i sig håller inte kollegorna på Norrbackaskolan med om.

– Nej jag tycker inte det. När jag känner att jag vill gå ut och veta mer om till exempel hur jag kan arbeta med kunskapskraven läroplanen, då kan jag ta det när jag vill, säger Eritrea Berhe, klasslärare i årskurs tre.

Mer Inrikes
Mer Nyheter