Foto: SVT & TT

Utredaren bemöter kritiken: Handlar om konsumenter, inte patienter

Uppdaterad
Publicerad

Ett nytt lagförslag som ska förstärka konsumentskyddet vid skönhetsingrepp presenterades i dag, men förslaget har redan blivit kritiserat för att inte skydda den som drabbas av komplikationer tillräckligt. Regeringens utredare Eva Nilsson Bågenholm avvisar kritiken och menar att den som köper en kroppsbehandling i första hand är en konsument, inte en patient, och därför har eget ansvar.

SVT Nyheter kunde i helgen avslöja att regeringens utredare föreslår en ny lag för att förstärka konsumentskyddet vid skönhetsingrepp. Bland annat skulle tuffare krav ställas på behandlarna och kommunerna bli ansvarig tillsynsmyndighet för all verksamhet som omfattas av lagen. Men förslaget har fått kritik för att vara otillräckligt. Exempelvis saknas ett obligatoriskt försäkringsskydd och en reglering för vad som ska göras när något går fel, menar kritikerna.

Regeringens utredare Eva Nilsson Bågenholm tillbakavisar kritiken i Aktuellt i kväll. Hon menar att färre ändå kommer att drabbas om lagförslaget blir verklighet.

Skönhet utan skydd

– Jag är övertygad om att med de ganska tuffa kraven som vi har listat så kommer det att bli betydligt färre saker som går fel.

”Inte samma som att köpa bil”

I dag finns inget konsumentskydd vid kroppsbehandlingar och Nilsson Bågenholm säger att förslaget täcker upp ett hål. Det kommer att skydda konsumenten både före och efter behandlingen, menar hon.

– Det kommer att vara tillsyn på de här verksamheterna, ifrån kommunen och IVO, och när något går fel kan man gå tillbaka och se vem som är ansvarig. Det går inte i dag, säger Eva Nilsson Bågenholm i Aktuellt.

Hon menar att det inte går att jämföra köp av kroppsbehandlingar med köp av varor och att man därför inte kan införa samma typ av garanti för konsumenten. Det gäller istället att vara en välinformerad kund. 

– En kroppsbehandling är inte som att köpa en bil eller mobil. Din kropp är något annat. Det går alltid att laga en bil, men det går inte alltid att laga en kropp. Därför är det viktigt att vara en medveten konsument. Det kan gå fel och då måste man vara beredd på det.

”Nya försäkringar kommer utvecklas”

Hon betonar att den som drabbas av komplikationer fortfarande kan få professionell hjälp inom den vanliga hälso- och sjukvården, men det betyder inte att man ska ha rätt till till exempel nya implantat – och som konsument kommer man kunna välja att köpa ett större skydd.

– Det här handlar om att förändra utseendet, det handlar inte om att bota och behandla sjukdomar. Då får jag göra en bedömning av vad jag kommer kräva av personen som ska utföra det här och se vad den personen har för skydd att erbjuda. I dag ser vi att det finns väldigt få olika typer av försäkringar för skönhetsbehandlare. Det finns inga heltäckande försäkringar. Vi har pratat med försäkringsbranschen och många där säger att om det kommer en ny lagstiftning då kommer de också utveckla försäkringsskydden och erbjuda mer.

Är det inte så att man skulle kunna skydda de här människorna på ett annat sätt utan att de ska behöva köpa dyra försäkringar?

– Jag vill verkligen trycka på att man är konsument, inte patient. Det finns definitivt en gråzon, det vi gör nu är att komplettera. Det den här lagen gör är att fylla ut konsumentskyddet för skönhetsbehandlingar och det är ett stort framsteg för konsumenten som väljer att köpa en kroppsbehandling.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Skönhet utan skydd

Mer i ämnet