Vad händer på nätet när vi dör?

Uppdaterad
Publicerad

Facebookprofiler, twitterkonton, googlekonton och bloggar. De sociala medierna genomsyrar våra liv i allt större utsträckning. Men vad händer den dagen vi inte längre finns?

Vårt sociala umgänge på nätet tar allt större plats i våra liv. Vi delar vår vardag, våra sorger och glädjestunder med kompisarna på facebook och läsarna på våra bloggar. Men någon gång kommer vi att skriva vårt sista blogginlägg och skicka iväg vår sista statusuppdatering på Facebook.

-Det är ett nytt ställningstagande vi måste göra. På samma sätt som vi skriver testamente, så är detta en stor del av vår identitet som vi lämnar efter oss. Vi borde bli tydligare på att kommunicera detta i testamenten, men framförallt muntligt med vår omgivning, säger journalisten och sociala medier-konsulten Emanuel Karlsten. 

Känslig data kan spridas

Ett problem är att våra profiler på de sociala nätverken finns kvar, trots att vi inte längre finns i livet. På senare år har det dykt upp flera företag där du kan lagra inloggningsuppgifter så att bloggar och facebookkonton stängs efter kundernas död. Den som planerar att utnyttja de tjänsterna bör komma ihåg att de inte är juridiskt bindande och att de inte har något värde i ett testamente.

-Ur juridisk synpunkt har de inget värde alls, säger juristen Richard Austadius.

Den som oroas över vad som händer med ens digitala liv bör skriva ner instruktioner och inloggningsuppgifter i ett juridiskt bindande testamente, alltså ett testamente som är bevittnat att två närvarande personer.

Ett annat problem med den typen av företag är att man har liten information om vad som händer med ens inloggningsuppgifter.

-Jag vet inte hur länge de tjänsterna överlever. Jag skulle skriva ner lösenorden och gömma dem i ett bankfack eller i en låda. Det hade känts tryggast i dagsläget, säger Emanuel Karlsten.

2010 lanserades den svenska tjänsten My webwill, där man mot kostand kunde få sin blogg eller sitt facebookonto att se ut som man ville efter sin död. My webwill blev dock kortlivad och företaget finns inte längre kvar. SVT Nyheter har sökt grundarna för en kommentar om vad som hände med de uppgifter kunderna lämnat till företaget. Andra tjänster som fortfarande finns kvar är Dead Mans Switch och The Digital Beyond, där man kan planera hur ens profiler och sparat material ska hanteras efter sin död.

Materialet tillfaller dödsboet

Om man inte har skrivit ner hur man vill att ens ägodelar och sociala liv ska förvaltas kan det vara bra att komma ihåg att allt ens upphovsrättsskyddade material, som bilder på sociala nätverk, tillfaller dödsboet när man dör om de inte är lagrade på sajter som tar över upphovsrätten.

-Om jag vill styra över vad som händer är det extremt viktigt att jag skriver ett juridiskt bindande testamente, som förklarar hur jag vill göra, säger Emanuel Karlsten.

Kan vara svårt

Sedan 2009 kan man skapa en digital kyrkogård på Facebook, vilket innebär att den avlidnes profil förvandlas till en minnessida, som bara visas för personens vänner och den blir inte heller tillgänglig för sökningar.

Att stänga ett Googlekonto kan däremot bli krångligt. När SVT Nyheter frågar företaget får vi följande svar: ”Användarnas personliga integritet är mycket viktig för oss på Google och den fortsätter gälla också efter vår död. Det går alltså inte att automatiskt få tillgång till en avliden persons Gmail. I vissa fall kan vi bevilja tillträde men det är en omfattande och långsam process och det är inte alls säkert att en begäran resulterar i att den som frågat faktiskt får tillgång till kontot.”

Så tar du bort en anhörigs Facebookprofil

Gå in på Facebook genom att klicka på den här länken http://www.facebook.com/help/contact/?id=305593649477238 och följ instruktionerna. Facebook kräver att du som anhörig kan bevisa att personen är avliden, exempelvis med en bifogad dödsannons och nyhetsartikel. Där kan du också välja om du vill göra om personens Facebookkonto till en minnessida.

Mer information om hur du tar bort profiler på andra nätverk hittar du på sajten Deceased Account

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.