Svenska företag söker allt mer immaterialrättsskydd. Designskydd och varumärkesskydd är lagar som ska värna bland annat konstnärliga verk, vetenskap, teknik, industriell formgivning och varumärken.
– Man jobbar aktivt för att öka sin försäljning – det är vad vi ser, i form av att man skyddar sin design och sina varumärken. Man är mer aktiv i marknaden just nu och vi ser det som ett väldigt positivt tecken, säger Peter Friedrichsen, styrelseledamot på Sveriges Patentbyråers förening SEPAF.
Ökat kraftigt under våren
De tre senaste månaderna har design- och varumärkesskyddsansökningar ökat med 18 respektive 17 procent i jämförelse med motsvarande period förra året, enligt ett innovationsindex från SEPAF.
Långsiktiga index visar att designskyddsansökningarna har ökat sedan början av 2012, med den kraftigaste ökningen sista halvåret.
Blickar ut i världen
Däremot är det allt färre företag som tycker att Sverige är en tillräckligt stor marknad för att kosta på att skydda sin design eller varumärken just här. Svenska företag är alltså mer aktiva än tidigare, men man skyddar sina varor internationellt.
Större regioner som EU, USA och Asien blir allt mer betydelsefulla marknader även för svenska företag.
– Att vi nu noterar en markant ökning av ansökningar om varumärkes- och designskydd bland svenska företag både på kort och lång sikt kan vara en indikation för en ökad optimism hos svenska företag, säger Peter Friedrichsen.